Didaktická desková hra pro rozvoj geografického myšlení žáků
A board game for development of pupils' geographical thinking
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199201Identifikátory
SIS: 271956
Kolekce
- Kvalifikační práce [20864]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bendl, Tomáš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
30. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
didaktická hra, desková hra, geografické myšlení, geografie, zeměpis, mapaKlíčová slova (anglicky)
educational game, board game, geographical thinking, geography, mapTato práce se zabývá vytvořením didaktické deskové hry. Hra je určena především pro druhý stupeň základních škol a nižší stupeň gymnázií. Hra má za cíl přimět žáky geograficky myslet, uvažovat nad geografickou polohou míst a využívat poznatky z kartografie, socioekonomické geografie a částečně také fyzické geografie. Principem hry je odpovídat na otázky zaměřené na geografické myšlení a vylepšovat okolí svého města. Bakalářská práce obsahuje rešerši literatury ohledně geografického myšlení a didaktických deskových her ve výuce, metodiku tvorby deskové hry včetně jejich komponentů a její pravidla. Hra byla pilotně testována vysokoškolskými studenty. Klíčová slova: didaktická hra, desková hra, geografické myšlení, geografie, zeměpis, mapa
This thesis deals with the creation of an educational board game. The game is intended primarily for the second stage of elementary schools and the lower stage of high school. The game aims to encourage students to think geographically, to reflect on the geographical location of places, and to use knowledge from cartography, socio-economic geography, and partially also physical geography. The principle of the game is to answer geographic thinking questions and improve the surroundings of their city. The work includes a literature review regarding geographical thinking and board games in education, a methodology for creating the board game and its rules, and a description of its components. The game was tested by university students. Keywords: educational game, board game, geographical thinking, geography, map