Didaktická desková hra pro rozvoj geografického myšlení žáků
A board game for development of pupils' geographical thinking
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199201Identifiers
Study Information System: 271956
Collections
- Kvalifikační práce [20869]
Author
Advisor
Referee
Bendl, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography for Teacher Education - History for Teacher Education
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
30. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktická hra, desková hra, geografické myšlení, geografie, zeměpis, mapaKeywords (English)
educational game, board game, geographical thinking, geography, mapTato práce se zabývá vytvořením didaktické deskové hry. Hra je určena především pro druhý stupeň základních škol a nižší stupeň gymnázií. Hra má za cíl přimět žáky geograficky myslet, uvažovat nad geografickou polohou míst a využívat poznatky z kartografie, socioekonomické geografie a částečně také fyzické geografie. Principem hry je odpovídat na otázky zaměřené na geografické myšlení a vylepšovat okolí svého města. Bakalářská práce obsahuje rešerši literatury ohledně geografického myšlení a didaktických deskových her ve výuce, metodiku tvorby deskové hry včetně jejich komponentů a její pravidla. Hra byla pilotně testována vysokoškolskými studenty. Klíčová slova: didaktická hra, desková hra, geografické myšlení, geografie, zeměpis, mapa
This thesis deals with the creation of an educational board game. The game is intended primarily for the second stage of elementary schools and the lower stage of high school. The game aims to encourage students to think geographically, to reflect on the geographical location of places, and to use knowledge from cartography, socio-economic geography, and partially also physical geography. The principle of the game is to answer geographic thinking questions and improve the surroundings of their city. The work includes a literature review regarding geographical thinking and board games in education, a methodology for creating the board game and its rules, and a description of its components. The game was tested by university students. Keywords: educational game, board game, geographical thinking, geography, map