Zobrazit minimální záznam

The concept of humour in art education
dc.contributor.advisorUhl Skřivanová, Věra
dc.creatorPlíhalová, Monika
dc.date.accessioned2025-03-07T09:57:13Z
dc.date.available2025-03-07T09:57:13Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197515
dc.description.abstractof the dissertation Název práce/ title: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy (The concept of humour in art education) Autorka/ author: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka/ supervisor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program/ study programme: Didaktika výtvarné výchovy The dissertation responds to the tendencies of progressive pedagogy, which sees humour as beneficial for learning and teaching. The conception of humour in this dissertation draws on theoretical approaches that seek to relate humour to meaning-making processes (e.g. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), explore the relationship between humour and creativity (e.g. Koestler, 1964; Ziv, 2002) and view humour as a catalyst for social phenomena (e.g. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012). The pedagogical research aims to thoroughly describe humorous situations naturally occurring in art education, to elucidate the educational potential of humour for art education related to specific situations observed in the classroom, and to formulate principles of humorous art education whose application can contribute to improving practice in schools and meeting contemporary disciplinary goals. The qualitative investigation finds its grounding in school ethnography (Kučera, 1992; Woods, 2012) and ethnographic approaches used in...en_US
dc.description.abstractdizertační práce Název práce: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy Autorka: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program: Didaktika výtvarné výchovy Dizertační práce reaguje na tendence progresivní pedagogiky, které spatřují v humoru přínos pro učení a vyučování. Pojetí humoru v dizertační práci vychází z teoretických přístupů, které hledají souvislosti humoru s významotvornými procesy (např. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), zkoumají vztah humoru a kreativity (např. Koestler, 1964; Ziv, Ziv, 2002) a nahlížejí na humor jako na katalyzátor sociálních jevů. (např. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012) Cílem pedagogického výzkumu je důkladně popsat humorné situace přirozeně se objevující ve výuce výtvarné výchovy, objasnit edukační potenciál humoru pro výtvarné vzdělávání ve vztahu ke konkrétním situacím zaznamenaným ve výuce a zformulovat principy humorné výuky výtvarné výchovy, jejichž uplatňování může přispět ke zkvalitnění praxe ve školách a naplňování soudobých oborových cílů. Kvalitativní šetření nachází východiska ve školní etnografii (Kučera, 1992; Woods, 2012) a v etnografických přístupech využitých ve výzkumech pedagogiky umění. (Brücknerová, 2011; Uhl Skřivanová, 2011) Empirický výzkum proběhl ve třech etapách: etapa A byla zaměřena na...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectKomplexnost kategorie humorucs_CZ
dc.subjectpodoby a specifika humorucs_CZ
dc.subjecthumor učitele a žákacs_CZ
dc.subjectedukační potenciál humorucs_CZ
dc.subjecthumor ve výuce výtvarné výchovycs_CZ
dc.subjectvizuální humorcs_CZ
dc.subjectterénní výzkumcs_CZ
dc.subjectComplexity of the category of humouren_US
dc.subjectforms and specifics of humouren_US
dc.subjectteacher's and pupil's humouren_US
dc.subjecthumour in art educationen_US
dc.subjectvisual humouren_US
dc.subjectfield researchen_US
dc.titlePojetí humoru ve výuce výtvarné výchovycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-14
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId194918
dc.title.translatedThe concept of humour in art educationen_US
dc.contributor.refereePřikrylová, Katarína
dc.contributor.refereeKirschenmann, Johannes
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Art Educationen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika výtvarné výchovycs_CZ
thesis.degree.programDidactics of Art Educationen_US
thesis.degree.programDidaktika výtvarné výchovycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika výtvarné výchovycs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Art Educationen_US
uk.degree-program.csDidaktika výtvarné výchovycs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Art Educationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csdizertační práce Název práce: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy Autorka: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program: Didaktika výtvarné výchovy Dizertační práce reaguje na tendence progresivní pedagogiky, které spatřují v humoru přínos pro učení a vyučování. Pojetí humoru v dizertační práci vychází z teoretických přístupů, které hledají souvislosti humoru s významotvornými procesy (např. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), zkoumají vztah humoru a kreativity (např. Koestler, 1964; Ziv, Ziv, 2002) a nahlížejí na humor jako na katalyzátor sociálních jevů. (např. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012) Cílem pedagogického výzkumu je důkladně popsat humorné situace přirozeně se objevující ve výuce výtvarné výchovy, objasnit edukační potenciál humoru pro výtvarné vzdělávání ve vztahu ke konkrétním situacím zaznamenaným ve výuce a zformulovat principy humorné výuky výtvarné výchovy, jejichž uplatňování může přispět ke zkvalitnění praxe ve školách a naplňování soudobých oborových cílů. Kvalitativní šetření nachází východiska ve školní etnografii (Kučera, 1992; Woods, 2012) a v etnografických přístupech využitých ve výzkumech pedagogiky umění. (Brücknerová, 2011; Uhl Skřivanová, 2011) Empirický výzkum proběhl ve třech etapách: etapa A byla zaměřena na...cs_CZ
uk.abstract.enof the dissertation Název práce/ title: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy (The concept of humour in art education) Autorka/ author: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka/ supervisor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program/ study programme: Didaktika výtvarné výchovy The dissertation responds to the tendencies of progressive pedagogy, which sees humour as beneficial for learning and teaching. The conception of humour in this dissertation draws on theoretical approaches that seek to relate humour to meaning-making processes (e.g. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), explore the relationship between humour and creativity (e.g. Koestler, 1964; Ziv, 2002) and view humour as a catalyst for social phenomena (e.g. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012). The pedagogical research aims to thoroughly describe humorous situations naturally occurring in art education, to elucidate the educational potential of humour for art education related to specific situations observed in the classroom, and to formulate principles of humorous art education whose application can contribute to improving practice in schools and meeting contemporary disciplinary goals. The qualitative investigation finds its grounding in school ethnography (Kučera, 1992; Woods, 2012) and ethnographic approaches used in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV