dc.contributor.advisor | Uhl Skřivanová, Věra | |
dc.creator | Plíhalová, Monika | |
dc.date.accessioned | 2025-03-07T09:57:13Z | |
dc.date.available | 2025-03-07T09:57:13Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/197515 | |
dc.description.abstract | of the dissertation Název práce/ title: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy (The concept of humour in art education) Autorka/ author: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka/ supervisor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program/ study programme: Didaktika výtvarné výchovy The dissertation responds to the tendencies of progressive pedagogy, which sees humour as beneficial for learning and teaching. The conception of humour in this dissertation draws on theoretical approaches that seek to relate humour to meaning-making processes (e.g. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), explore the relationship between humour and creativity (e.g. Koestler, 1964; Ziv, 2002) and view humour as a catalyst for social phenomena (e.g. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012). The pedagogical research aims to thoroughly describe humorous situations naturally occurring in art education, to elucidate the educational potential of humour for art education related to specific situations observed in the classroom, and to formulate principles of humorous art education whose application can contribute to improving practice in schools and meeting contemporary disciplinary goals. The qualitative investigation finds its grounding in school ethnography (Kučera, 1992; Woods, 2012) and ethnographic approaches used in... | en_US |
dc.description.abstract | dizertační práce Název práce: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy Autorka: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program: Didaktika výtvarné výchovy Dizertační práce reaguje na tendence progresivní pedagogiky, které spatřují v humoru přínos pro učení a vyučování. Pojetí humoru v dizertační práci vychází z teoretických přístupů, které hledají souvislosti humoru s významotvornými procesy (např. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), zkoumají vztah humoru a kreativity (např. Koestler, 1964; Ziv, Ziv, 2002) a nahlížejí na humor jako na katalyzátor sociálních jevů. (např. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012) Cílem pedagogického výzkumu je důkladně popsat humorné situace přirozeně se objevující ve výuce výtvarné výchovy, objasnit edukační potenciál humoru pro výtvarné vzdělávání ve vztahu ke konkrétním situacím zaznamenaným ve výuce a zformulovat principy humorné výuky výtvarné výchovy, jejichž uplatňování může přispět ke zkvalitnění praxe ve školách a naplňování soudobých oborových cílů. Kvalitativní šetření nachází východiska ve školní etnografii (Kučera, 1992; Woods, 2012) a v etnografických přístupech využitých ve výzkumech pedagogiky umění. (Brücknerová, 2011; Uhl Skřivanová, 2011) Empirický výzkum proběhl ve třech etapách: etapa A byla zaměřena na... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Komplexnost kategorie humoru | cs_CZ |
dc.subject | podoby a specifika humoru | cs_CZ |
dc.subject | humor učitele a žáka | cs_CZ |
dc.subject | edukační potenciál humoru | cs_CZ |
dc.subject | humor ve výuce výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.subject | vizuální humor | cs_CZ |
dc.subject | terénní výzkum | cs_CZ |
dc.subject | Complexity of the category of humour | en_US |
dc.subject | forms and specifics of humour | en_US |
dc.subject | teacher's and pupil's humour | en_US |
dc.subject | humour in art education | en_US |
dc.subject | visual humour | en_US |
dc.subject | field research | en_US |
dc.title | Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-02-14 | |
dc.description.department | Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 194918 | |
dc.title.translated | The concept of humour in art education | en_US |
dc.contributor.referee | Přikrylová, Katarína | |
dc.contributor.referee | Kirschenmann, Johannes | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Didactics of Art Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Didaktika výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Didactics of Art Education | en_US |
thesis.degree.program | Didaktika výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Didaktika výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Didactics of Art Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Didaktika výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Didactics of Art Education | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | dizertační práce Název práce: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy Autorka: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program: Didaktika výtvarné výchovy Dizertační práce reaguje na tendence progresivní pedagogiky, které spatřují v humoru přínos pro učení a vyučování. Pojetí humoru v dizertační práci vychází z teoretických přístupů, které hledají souvislosti humoru s významotvornými procesy (např. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), zkoumají vztah humoru a kreativity (např. Koestler, 1964; Ziv, Ziv, 2002) a nahlížejí na humor jako na katalyzátor sociálních jevů. (např. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012) Cílem pedagogického výzkumu je důkladně popsat humorné situace přirozeně se objevující ve výuce výtvarné výchovy, objasnit edukační potenciál humoru pro výtvarné vzdělávání ve vztahu ke konkrétním situacím zaznamenaným ve výuce a zformulovat principy humorné výuky výtvarné výchovy, jejichž uplatňování může přispět ke zkvalitnění praxe ve školách a naplňování soudobých oborových cílů. Kvalitativní šetření nachází východiska ve školní etnografii (Kučera, 1992; Woods, 2012) a v etnografických přístupech využitých ve výzkumech pedagogiky umění. (Brücknerová, 2011; Uhl Skřivanová, 2011) Empirický výzkum proběhl ve třech etapách: etapa A byla zaměřena na... | cs_CZ |
uk.abstract.en | of the dissertation Název práce/ title: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy (The concept of humour in art education) Autorka/ author: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka/ supervisor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program/ study programme: Didaktika výtvarné výchovy The dissertation responds to the tendencies of progressive pedagogy, which sees humour as beneficial for learning and teaching. The conception of humour in this dissertation draws on theoretical approaches that seek to relate humour to meaning-making processes (e.g. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), explore the relationship between humour and creativity (e.g. Koestler, 1964; Ziv, 2002) and view humour as a catalyst for social phenomena (e.g. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012). The pedagogical research aims to thoroughly describe humorous situations naturally occurring in art education, to elucidate the educational potential of humour for art education related to specific situations observed in the classroom, and to formulate principles of humorous art education whose application can contribute to improving practice in schools and meeting contemporary disciplinary goals. The qualitative investigation finds its grounding in school ethnography (Kučera, 1992; Woods, 2012) and ethnographic approaches used in... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |