Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy
The concept of humour in art education
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197515Identifikátory
SIS: 194918
Kolekce
- Kvalifikační práce [19349]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Přikrylová, Katarína
Kirschenmann, Johannes
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika výtvarné výchovy
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
14. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Komplexnost kategorie humoru, podoby a specifika humoru, humor učitele a žáka, edukační potenciál humoru, humor ve výuce výtvarné výchovy, vizuální humor, terénní výzkumKlíčová slova (anglicky)
Complexity of the category of humour, forms and specifics of humour, teacher's and pupil's humour, humour in art education, visual humour, field researchdizertační práce Název práce: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy Autorka: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program: Didaktika výtvarné výchovy Dizertační práce reaguje na tendence progresivní pedagogiky, které spatřují v humoru přínos pro učení a vyučování. Pojetí humoru v dizertační práci vychází z teoretických přístupů, které hledají souvislosti humoru s významotvornými procesy (např. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), zkoumají vztah humoru a kreativity (např. Koestler, 1964; Ziv, Ziv, 2002) a nahlížejí na humor jako na katalyzátor sociálních jevů. (např. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012) Cílem pedagogického výzkumu je důkladně popsat humorné situace přirozeně se objevující ve výuce výtvarné výchovy, objasnit edukační potenciál humoru pro výtvarné vzdělávání ve vztahu ke konkrétním situacím zaznamenaným ve výuce a zformulovat principy humorné výuky výtvarné výchovy, jejichž uplatňování může přispět ke zkvalitnění praxe ve školách a naplňování soudobých oborových cílů. Kvalitativní šetření nachází východiska ve školní etnografii (Kučera, 1992; Woods, 2012) a v etnografických přístupech využitých ve výzkumech pedagogiky umění. (Brücknerová, 2011; Uhl Skřivanová, 2011) Empirický výzkum proběhl ve třech etapách: etapa A byla zaměřena na...
of the dissertation Název práce/ title: Pojetí humoru ve výuce výtvarné výchovy (The concept of humour in art education) Autorka/ author: Mgr. Monika Plíhalová Školitelka/ supervisor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. Studijní program/ study programme: Didaktika výtvarné výchovy The dissertation responds to the tendencies of progressive pedagogy, which sees humour as beneficial for learning and teaching. The conception of humour in this dissertation draws on theoretical approaches that seek to relate humour to meaning-making processes (e.g. Attardo, 2008a; Eco, 2022; Morreall, 1983), explore the relationship between humour and creativity (e.g. Koestler, 1964; Ziv, 2002) and view humour as a catalyst for social phenomena (e.g. Bergson, 2012; Koller, 1988; Woods, 2012). The pedagogical research aims to thoroughly describe humorous situations naturally occurring in art education, to elucidate the educational potential of humour for art education related to specific situations observed in the classroom, and to formulate principles of humorous art education whose application can contribute to improving practice in schools and meeting contemporary disciplinary goals. The qualitative investigation finds its grounding in school ethnography (Kučera, 1992; Woods, 2012) and ethnographic approaches used in...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Jan Steklík jako výtvarník a zakladatel Křižovnické školy
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOJiroušková, Markéta (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2023)Datum obhajoby: 19. 1. 2023Diplomová práce se zabývá Janem Steklíkem a s ním spojenou Křižovnickou školou čistého humoru bez vtipu. V úvodu je představena politická situace a výtvarné umění během normalizace, dále seznamuji se vznikem a historií ... -
Jazykový humor a jeho použití v reklamě na příkladu reklam z oblasti bankovnictví
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKwasková, Dominika (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2021)Datum obhajoby: 16. 6. 2021Tato bakalářská práce se věnuje jazykovému humoru a jeho použití v reklamě. Teoretická část nejprve definuje humor, rozlišuje jeho dva typy, tj. jazykový a obsahový, a shrnuje základní teoretické poznatky o vlivu humoru ... -
Analýza čínského překladu románu Tři muži ve člunu se zaměřením na převod humoru
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKlusáčková, Alžběta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 8. 9. 2021Diplomová práce rozebírá slavný humoristický román anglického spisovatele Jerome K. Jeromeho Tři muži ve člunu (Three Men in a Boat), jež dodnes získává nové čtenáře a právem patří do zlatého fondu anglického humoru. Tři ...