Jazykový humor a jeho použití v reklamě na příkladu reklam z oblasti bankovnictví
The language humour and its use in advertising illustrated on the example of bank istitutions
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126885Identifikátory
SIS: 215491
Kolekce
- Kvalifikační práce [18349]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klabíková Rábová, Tereza
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Marketingová komunikace a public relations
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
16. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Humor, jazykový humor, jazyková komika, česká reklama, reklamní kampaň, televizní spot, emoce v reklamě, bankaKlíčová slova (anglicky)
Humour, language humour, language comic, Czech advertising, advertising campaign, TV commercial, emotions in advertising, bankTato bakalářská práce se věnuje jazykovému humoru a jeho použití v reklamě. Teoretická část nejprve definuje humor, rozlišuje jeho dva typy, tj. jazykový a obsahový, a shrnuje základní teoretické poznatky o vlivu humoru na klíčové ukazatele efektivity reklamy. Dále se zabývá českým jazykem a jeho prvky, které umožňují vytvářet a modifikovat reklamní sdělení tak, aby reklama dosáhla požadovaného cíle. Konkrétní prvky jazykového humoru jsou pak představeny na příkladech českých reklam, což tvoří předstupeň k samotnému výzkumu. V praktické části práce je proveden výzkum užití jazykového humoru v reklamě formou deskriptivní analýzy. Jako výzkumný vzorek byly zvoleny reklamy v sektoru bankovnictví. Pro účely výzkumu bylo vytvořeno deset kategorií jazykově komických prvků, do kterých byly jednotlivé prvky zařazeny a následně podrobněji rozebrány. Výzkum ukázal, že spektrum užitých jazykově komických prvků je široké, nicméně největší část reklam spadá do kategorie slovní hříčky založené na dvojím významu slov. Ve většině sledovaných reklam mají jazykově komické prvky spíše sekundární roli, kdy dotvářejí dialogy postav a podporují celkově humorný příběh, jsou ale případy, kdy je jazykově komický prvek nosnou částí celého sdělení. Výzkum nijak nehodnotil skutečnou humornost sledovaných reklam.
This bachelor thesis deals with a language humour and its usage in advertising. The theoretical part first defines humour, distinguishes two basic types, i.e. language and content-based humour, and summarizes the theoretical knowledge of the influence of humour on key indicators of advertising effectiveness. Then it concentrates on Czech language and its elements that allow advertisers to create and modify commercial messages so that the advertising achieves desired goals. Specific elements of language humour are then presented on the examples of Czech advertisements, which forms a prelude to the research itself. The practical part of the work is a research of the usage of language humour in advertising carried out by the form of descriptive analysis. Commercials in the banking sector were chosen as a research sample. For the purposes of the research, ten categories of language comic elements were created, into which the individual elements were divided and examined. Research shows that the spectrum of language comic elements is wide, however, most of the commercials fall into the category of wordplay based on the double meaning of words. In most of the presented commercials, language comic elements have a rather secondary role, when they complete the dialogues of the characters and support the...