Zobrazit minimální záznam

Towards the Boundaries of Fictional Narrative
Za hranicami fikčného rozprávania
dc.contributor.advisorGlanc, Tomáš
dc.creatorPčola, Marián
dc.date.accessioned2020-11-26T20:44:43Z
dc.date.available2020-11-26T20:44:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/59869
dc.description.abstractMy thesis examines the nature of contemporary fictional narration and explores its relations to other types of narration - mainly texts where educational or informative function prevails over the aesthetic one. The whole work is divided into four parts. The first part is theoretical; it sets up basic areas of interest and names methods, tools and models that will be tested on selected examples from Slavonic literatures. The second part analyses spatial and temporal relations of fictional narrative. Chapter 2.1 treats time and space in a novel mostly from the compositional point of view (based on the example of Sasha Sokolov's A School for Fools), while in the next chapter, focusing on ideational interconnections between literary and social- political utopias, both fictionality and temporality are understood more broadly than mere narrative categories: they serve as certain points of connection between the immanent occurrence of meaning in the "world of text" and its historical background. The third part continues in this direction, only what we mean by context here is not the collective historical background, but an individual sphere of everyday life. Our focus switches to two genres standing on the boundary of literary fiction and non-fiction - personal correspondence and a travel journal (travelogue). The...en_US
dc.description.abstractDisertační práce nahlíží různorodé podoby současného uměleckého vyprávění a zkoumá jeho vztah k jiným typům narace - zejména k textům, ve kterých nad estetickou funkcí převažuje funkce poznávací či informační. Práce je rozdělená do čtyř částí. První část je teoretická, vytyčují se v ní základní problémové okruhy a pojmenovávají se metody, nástroje a modely, o které se budu v práci opírat a ověřovat jejich použitelnost na vybraných příkladech ze slovanských literatur. Druhá část sleduje problematiku časoprostoru fikčního vyprávění, přičemž v kapitole 2.1 analyzuji románový čas a prostor převážně z kompozičního hlediska (na příkladu románu Saši Sokolova Škola pro hlupáky), zatím co v následující kapitole, věnované ideovému prolínání literárních a sociálně-politických utopií, se fikčnost a temporalita chápou šíře než jen jako výhradně narativní kategorie: fungují jako styční plochy mezi imanentním významovým děním "světa textu" a jeho historickým pozadím. Třetí část pokračuje ve vytyčeném směru, pouze jako kontext se tu již nepojímá nadosobní historické pozadí, ale individuální sféra praktického života, každodennosti. Předmět zkoumání zde tvoří dva žánry na pomezí umělecké literatury a faktografie - intimní korespondence a cestopisné zápisky. Poslední část se soustřeďuje na některé osobitosti jazykového...cs_CZ
dc.languageSlovenčinacs_CZ
dc.language.isosk_SK
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecttheory of narrationen_US
dc.subjectmetahistoryen_US
dc.subjectfictionalityen_US
dc.subjecthermeneuticsen_US
dc.subjectmimesisen_US
dc.subjectplot lineen_US
dc.subjectaporias of time perceptionen_US
dc.subjectemplotmenten_US
dc.subjectliterary communicationen_US
dc.subjectreader's receptionen_US
dc.subjectcognitive literary scienceen_US
dc.subjectliterary facten_US
dc.subjectimage schemaen_US
dc.subjecttime and space in literatureen_US
dc.subjectnarrator's point of viewen_US
dc.subjectfirst-person narrationen_US
dc.subjectnarrator's double selfen_US
dc.subjectreferenceen_US
dc.subjectunreliable narratoren_US
dc.subjectartificial languages in literatureen_US
dc.subjecttravelogueen_US
dc.subjectepistolary proseen_US
dc.subjectmultilingualismen_US
dc.subjectdystopiaen_US
dc.subjectteorie vyprávěnícs_CZ
dc.subjectmetahistoriecs_CZ
dc.subjectfikčnostcs_CZ
dc.subjecthermeneutikacs_CZ
dc.subjectmimésiscs_CZ
dc.subjectzápletkacs_CZ
dc.subjectaporie vnímání časucs_CZ
dc.subjectemplotmentcs_CZ
dc.subjectliterární komunikacecs_CZ
dc.subjectčtenářská recepcecs_CZ
dc.subjectkognitivní literární vědacs_CZ
dc.subjectliterární faktcs_CZ
dc.subjectpředstavové schémacs_CZ
dc.subjectfabulecs_CZ
dc.subjectsujetcs_CZ
dc.subjectliterární čascs_CZ
dc.subjectliterární prostorcs_CZ
dc.subjectvypravěčské hlediskocs_CZ
dc.subjectdvojnictvícs_CZ
dc.subjecttopos hranicecs_CZ
dc.subjectskazcs_CZ
dc.subjectdialogičnostcs_CZ
dc.subjectpříběh a diskurscs_CZ
dc.subjectIch-forma vyprávěnícs_CZ
dc.subjectreferencecs_CZ
dc.subjectnespolehlivý vypravěčcs_CZ
dc.subjectumělé jazyky v literatuřecs_CZ
dc.subjectepistolární prózacs_CZ
dc.subjectumělecký cestopiscs_CZ
dc.subjectmnohojazyčnostcs_CZ
dc.subjectantiutopiecs_CZ
dc.titleZa hranicami fikčného rozprávaniask_SK
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-28
dc.description.departmentInstitute of Slavonic and East European Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav slavistických a východoevropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId103938
dc.title.translatedTowards the Boundaries of Fictional Narrativeen_US
dc.title.translatedZa hranicami fikčného rozprávaniacs_CZ
dc.contributor.refereeSvatoň, Vladimír
dc.contributor.refereeDerlatka, Tomasz
dc.identifier.aleph001605449
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSlovanské literaturycs_CZ
thesis.degree.disciplineSlavic Literature Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav slavistických a východoevropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Slavonic and East European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSlovanské literaturycs_CZ
uk.degree-discipline.enSlavic Literature Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce nahlíží různorodé podoby současného uměleckého vyprávění a zkoumá jeho vztah k jiným typům narace - zejména k textům, ve kterých nad estetickou funkcí převažuje funkce poznávací či informační. Práce je rozdělená do čtyř částí. První část je teoretická, vytyčují se v ní základní problémové okruhy a pojmenovávají se metody, nástroje a modely, o které se budu v práci opírat a ověřovat jejich použitelnost na vybraných příkladech ze slovanských literatur. Druhá část sleduje problematiku časoprostoru fikčního vyprávění, přičemž v kapitole 2.1 analyzuji románový čas a prostor převážně z kompozičního hlediska (na příkladu románu Saši Sokolova Škola pro hlupáky), zatím co v následující kapitole, věnované ideovému prolínání literárních a sociálně-politických utopií, se fikčnost a temporalita chápou šíře než jen jako výhradně narativní kategorie: fungují jako styční plochy mezi imanentním významovým děním "světa textu" a jeho historickým pozadím. Třetí část pokračuje ve vytyčeném směru, pouze jako kontext se tu již nepojímá nadosobní historické pozadí, ale individuální sféra praktického života, každodennosti. Předmět zkoumání zde tvoří dva žánry na pomezí umělecké literatury a faktografie - intimní korespondence a cestopisné zápisky. Poslední část se soustřeďuje na některé osobitosti jazykového...cs_CZ
uk.abstract.enMy thesis examines the nature of contemporary fictional narration and explores its relations to other types of narration - mainly texts where educational or informative function prevails over the aesthetic one. The whole work is divided into four parts. The first part is theoretical; it sets up basic areas of interest and names methods, tools and models that will be tested on selected examples from Slavonic literatures. The second part analyses spatial and temporal relations of fictional narrative. Chapter 2.1 treats time and space in a novel mostly from the compositional point of view (based on the example of Sasha Sokolov's A School for Fools), while in the next chapter, focusing on ideational interconnections between literary and social- political utopias, both fictionality and temporality are understood more broadly than mere narrative categories: they serve as certain points of connection between the immanent occurrence of meaning in the "world of text" and its historical background. The third part continues in this direction, only what we mean by context here is not the collective historical background, but an individual sphere of everyday life. Our focus switches to two genres standing on the boundary of literary fiction and non-fiction - personal correspondence and a travel journal (travelogue). The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav slavistických a východoevropských studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016054490106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV