Naratologická kategorie vypravěče a její využití v didaktickém kontextu
Narratological category of the narrator and its use in the didactic context
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176245Identifikátory
SIS: 226342
Kolekce
- Kvalifikační práce [23977]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bílek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vypravěč|učebnice literární teorie|didaktické prostředí|fokalizace|literární vyprávění|typy promluv|myšlení postav|zprostředkovanostKlíčová slova (anglicky)
narrator|coursebooks of literary theory|didactic environment|focalization|narratives|types of speeches|characters thinking|mediationDiplomová práce si klade za cíl pokusit se transformovat do školního prostředí naratologickou problematiku vypravěče i další kategorie spjaté se způsobem vyprávění. V první kapitole jsou analyzovány učebnice literární teorie pro střední školy, jež byly vydány od konce 80. let 20. století po současnost a v nichž se objevuje definice vypravěče. Má ukázat, jakým způsobem je vypravěč pojímán v didakticky zaměřených textech a v čem se jeho výklad liší oproti odborným textům z oblasti naratologie. Druhá kapitola je pak jádrem práce a představuje didaktickou transformaci představených pojmů, jež vychází právě z předchozí kritické reflexe učebnic. Závěr práce pak tvoří pracovní listy s úryvky z děl světové i domácí literatury a s otázkami týkajícími se sledovaného narativního pojmu.
The key focus of this master thesis is to transform the problem of narrator into school environment along with other categories related to various modes of narratives. The first chapter analyzes coursebooks of literary theory used in high schools that have been published since late 1980s up to present where the definition of narrator takes place. The goal is to stress out the narrator approach in didactic texts and its major differences in interpretations of another thesis from the field of narratology. The second chapter includes the key objectives of the thesis and represents didactical transformation of mentioned terms, which is based on the critical reflection of the coursebooks. The conclusion is composed of practical handouts consisted of foreign and native text extracts and includes related questions concerning particular narrative term.