Show simple item record

Czech Secondary School Students' Landscape Reading Strategies: The Impact of Task, Landscape, and Temperament Types
dc.contributor.advisorMarada, Miroslav
dc.creatorMěkota, Tomáš
dc.date.accessioned2025-07-16T08:53:41Z
dc.date.available2025-07-16T08:53:41Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/201276
dc.description.abstractThe world is currently facing numerous global challenges, the resolution of which can be supported by individuals acting at the local level. This requires the ability to act responsibly in space and to understand the interrelationships among the various elements of the surrounding landscape. To acquire such a skill, a responsible individual must learn to observe their environment attentively and identify the processes and relationships taking place within it. This ability is referred to as reading landscape and constitutes the central focus of this dissertation. The concept of reading landscape is inherently ambiguous. Many of its existing definitions are relatively narrow in scope and do not encompass the full complexity of the human environment. For this reason, a new definition was formulated based on a questionnaire survey conducted among academic geographers and secondary school geography teachers. This definition takes the form of a set of expected outcomes that secondary school graduates should achieve through geography education. Using this definition as a foundation, the study explored the strategies Czech secondary school students use when reading landscape. Two methods were employed to identify these strategies: analysis of students' oral responses and the use of eye-tracking technology...en_US
dc.description.abstractSvět je sužován mnoha globálními problémy, k jejichž řešení může přispět každý jednotlivec svým působením v lokálním měřítku. K tomu je potřeba umět zodpovědně jednat v prostoru a porozumět vztahům jednotlivých prvků v krajině okolo nás. Aby takový zodpovědný člověk tuto dovednost získal, musí se naučit pozorně vnímat své okolí a identifikovat v něm probíhající procesy a vztahy. Tuto dovednost nazýváme čtením krajiny a je ústředním tématem této disertační práce. Čtení krajiny je přitom pojem dosti mnohoznačný. Mnohé jeho definice jsou poměrně úzce zaměřené a netýkají se celého komplexního prostředí obklopujícího člověka. I z tohoto důvodu byla na základě dotazníkového šetření mezi akademickými geografy a středoškolskými učiteli zeměpisu formulována definice čtení krajiny v podobě sady očekávaných výstupů, jichž by měl dosáhnout absolvent výuky geografie na střední škole. Na základě takto stanovené definice byly dále zkoumány strategie, které čeští středoškoláci při čtení krajiny využívají. K odhalení strategií byly použity dvě metody: analýza slovních odpovědí žáků a sledování pohybů jejich očí eye-trackerem. Hlavním zjištěním tohoto výzkumu byla nedostatečně rozvinutá schopnost číst krajinu: strategie žáků z hlediska pohybů očí se výrazně liší, jen některé z nich lze považovat za efektivní a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleStrategie čtení krajiny žáky českých středních škol: vliv úlohy, typu krajiny a typu temperamentucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-25
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId276816
dc.title.translatedCzech Secondary School Students' Landscape Reading Strategies: The Impact of Task, Landscape, and Temperament Typesen_US
dc.contributor.refereeStachoň, Zdeněk
dc.contributor.refereeTrahorsch, Petr
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Geographyen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika geografiecs_CZ
thesis.degree.programDidaktika geografiecs_CZ
thesis.degree.programDidactics of Geographyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika geografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Geographyen_US
uk.degree-program.csDidaktika geografiecs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Geographyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSvět je sužován mnoha globálními problémy, k jejichž řešení může přispět každý jednotlivec svým působením v lokálním měřítku. K tomu je potřeba umět zodpovědně jednat v prostoru a porozumět vztahům jednotlivých prvků v krajině okolo nás. Aby takový zodpovědný člověk tuto dovednost získal, musí se naučit pozorně vnímat své okolí a identifikovat v něm probíhající procesy a vztahy. Tuto dovednost nazýváme čtením krajiny a je ústředním tématem této disertační práce. Čtení krajiny je přitom pojem dosti mnohoznačný. Mnohé jeho definice jsou poměrně úzce zaměřené a netýkají se celého komplexního prostředí obklopujícího člověka. I z tohoto důvodu byla na základě dotazníkového šetření mezi akademickými geografy a středoškolskými učiteli zeměpisu formulována definice čtení krajiny v podobě sady očekávaných výstupů, jichž by měl dosáhnout absolvent výuky geografie na střední škole. Na základě takto stanovené definice byly dále zkoumány strategie, které čeští středoškoláci při čtení krajiny využívají. K odhalení strategií byly použity dvě metody: analýza slovních odpovědí žáků a sledování pohybů jejich očí eye-trackerem. Hlavním zjištěním tohoto výzkumu byla nedostatečně rozvinutá schopnost číst krajinu: strategie žáků z hlediska pohybů očí se výrazně liší, jen některé z nich lze považovat za efektivní a...cs_CZ
uk.abstract.enThe world is currently facing numerous global challenges, the resolution of which can be supported by individuals acting at the local level. This requires the ability to act responsibly in space and to understand the interrelationships among the various elements of the surrounding landscape. To acquire such a skill, a responsible individual must learn to observe their environment attentively and identify the processes and relationships taking place within it. This ability is referred to as reading landscape and constitutes the central focus of this dissertation. The concept of reading landscape is inherently ambiguous. Many of its existing definitions are relatively narrow in scope and do not encompass the full complexity of the human environment. For this reason, a new definition was formulated based on a questionnaire survey conducted among academic geographers and secondary school geography teachers. This definition takes the form of a set of expected outcomes that secondary school graduates should achieve through geography education. Using this definition as a foundation, the study explored the strategies Czech secondary school students use when reading landscape. Two methods were employed to identify these strategies: analysis of students' oral responses and the use of eye-tracking technology...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV