Strategie čtení krajiny žáky českých středních škol: vliv úlohy, typu krajiny a typu temperamentu
Czech Secondary School Students' Landscape Reading Strategies: The Impact of Task, Landscape, and Temperament Types
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201276Identifikátory
SIS: 276816
Kolekce
- Kvalifikační práce [20889]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stachoň, Zdeněk
Trahorsch, Petr
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Didaktika geografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
25. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Svět je sužován mnoha globálními problémy, k jejichž řešení může přispět každý jednotlivec svým působením v lokálním měřítku. K tomu je potřeba umět zodpovědně jednat v prostoru a porozumět vztahům jednotlivých prvků v krajině okolo nás. Aby takový zodpovědný člověk tuto dovednost získal, musí se naučit pozorně vnímat své okolí a identifikovat v něm probíhající procesy a vztahy. Tuto dovednost nazýváme čtením krajiny a je ústředním tématem této disertační práce. Čtení krajiny je přitom pojem dosti mnohoznačný. Mnohé jeho definice jsou poměrně úzce zaměřené a netýkají se celého komplexního prostředí obklopujícího člověka. I z tohoto důvodu byla na základě dotazníkového šetření mezi akademickými geografy a středoškolskými učiteli zeměpisu formulována definice čtení krajiny v podobě sady očekávaných výstupů, jichž by měl dosáhnout absolvent výuky geografie na střední škole. Na základě takto stanovené definice byly dále zkoumány strategie, které čeští středoškoláci při čtení krajiny využívají. K odhalení strategií byly použity dvě metody: analýza slovních odpovědí žáků a sledování pohybů jejich očí eye-trackerem. Hlavním zjištěním tohoto výzkumu byla nedostatečně rozvinutá schopnost číst krajinu: strategie žáků z hlediska pohybů očí se výrazně liší, jen některé z nich lze považovat za efektivní a...
The world is currently facing numerous global challenges, the resolution of which can be supported by individuals acting at the local level. This requires the ability to act responsibly in space and to understand the interrelationships among the various elements of the surrounding landscape. To acquire such a skill, a responsible individual must learn to observe their environment attentively and identify the processes and relationships taking place within it. This ability is referred to as reading landscape and constitutes the central focus of this dissertation. The concept of reading landscape is inherently ambiguous. Many of its existing definitions are relatively narrow in scope and do not encompass the full complexity of the human environment. For this reason, a new definition was formulated based on a questionnaire survey conducted among academic geographers and secondary school geography teachers. This definition takes the form of a set of expected outcomes that secondary school graduates should achieve through geography education. Using this definition as a foundation, the study explored the strategies Czech secondary school students use when reading landscape. Two methods were employed to identify these strategies: analysis of students' oral responses and the use of eye-tracking technology...