Zelená chemie jako nástroj na zmírnění chemofobie
Green chemistry as a tool to mitigate chemophobia
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200882Identifikátory
SIS: 276014
Kolekce
- Kvalifikační práce [20877]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janoušková, Svatava
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
20. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Zelená chemie, chemofobie, 12 principů, výuka chemie, pracovní listKlíčová slova (anglicky)
Green chemistry, chemophobia, 12 principles, chemistry education, worksheetPředložená bakalářská práce se věnuje problematice zelené chemie, chemofobie a tvorbě pracovních listů, které implementují tato nová témata do výuky chemie, potažmo do environmentální výchovy. Teoretická část práce se zabývá rešerší jednotlivých témat z dostupných zdrojů včetně současného stavu poznání o jejich styčných bodech. Praktická část se zaměřuje na tvorbu jednotlivých úloh a následně pracovních listů k tématům zelená chemie a chemofobie. Byla vytvořena verze pracovního listu pro základní školy s osmi, pro gymnázia s deseti a pro semináře se dvěma úlohami. Ke každé úloze byly navíc zpracovány její cíle a autorské řešení pro učitele. Zvláštní pozornost byla věnována nejen kognitivním, ale i afektivním cílům výuky. Přílohu bakalářské práce tvoří tři pracovní listy ve verzi zadání a zadání s řešením.
This bachelor thesis focuses on the issues of green chemistry and chemophobia as well as creating worksheets that implement these novel topics into chemistry education and environmental classes. The theoretical part of the thesis discusses current research of each topic, including current understanding of the overlapping areas. The practical part focuses on the creation of individual tasks and worksheets based on topics of green chemistry and chemophobia. First worksheet with eight tasks is intended for primary school, the second worksheet intended for secondary schools includes ten tasks and the third for chemistry seminars contains additional two tasks. Each task was complemented by learning objectives and author's solution objectives. Special attention was paid not only to cognitive but also to affective learning objectives. The appendix of the thesis consists of the three worksheets with and without author's solution.