Didaktické materiály na podporu výuky sacharidů pro ZŠ a SŠ
Educational Materials for support the teaching of carbohydrates in primary and secondary schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200849Identifiers
Study Information System: 276767
Collections
- Kvalifikační práce [20880]
Author
Advisor
Referee
Teplá, Milada
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry for Teacher Education - Biology for Teacher Education
Department
Department of Chemistry Education
Date of defense
20. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
organická chemie, sacharidy, kolové nápoje, kyselá hydrolýza sacharosy, pracovní listy k výuce sacharidů, zdravý životní styl ve výuce chemieKeywords (English)
organic chemistry, carbohydrates, cola beverages, acid hydrolysis of sucrose, worksheets for teaching carbohydrates, healthy lifestyle in chemistry educationTato bakalářská práce se zabývá problematikou výuky sacharidů v rámci organické chemie na základní škole a biochemie na střední škole. Cílem je propojit učivo s každodenním životem žáků prostřednictvím konkrétního příkladu - kolových nápojů. Hlavním cílem práce bylo vytvořit tři pracovní listy určené pro různé věkové a vědomostní úrovně žáků základních a středních škol. Materiály byly navrženy tak, aby byly pro žáky atraktivní, podporovaly jejich samostatné myšlení a reflektovaly praktické využití získaných poznatků. V rámci práce byla provedena analýza vybraných učebnic a online výukových materiálů, která ukázala na rozdíly ve zpracování tématu sacharidů na různých vzdělávacích úrovních. Součástí práce jsou i autorská řešení, pro snadnější využití materiálů. Výsledkem jsou tedy pracovní listy pro 2. stupeň základní školy, střední školu a chemický seminář, které mohou sloužit jako doplňkový výukový prostředek podporující aktivní učení a propojování chemických poznatků s běžnou zkušeností žáků.
This bachelor thesis focuses on the teaching of carbohydrates within the context of organic chemistry and their connection to students' everyday lives, using a specific example - cola beverages. The main aim of the thesis was to create three worksheets tailored to different age and knowledge levels of pupils. The materials were designed to be engaging, to foster independent thinking, and to reflect the practical application of acquired knowledge. The thesis includes an analysis of selected textbooks and online educational resources, revealing differences in how the topic of carbohydrates is addressed at various educational levels. It also offers innovative teaching materials with answer keys. The outcome consists of worksheets for lower secondary school, upper secondary school, and an advanced chemistry seminar, which can serve as supplementary teaching tools that support active learning and connect chemical knowledge to students' everyday experiences.