Didaktické materiály na podporu výuky sacharidů pro ZŠ a SŠ
Educational Materials for support the teaching of carbohydrates in primary and secondary schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200849Identifikátory
SIS: 276767
Kolekce
- Kvalifikační práce [20889]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Teplá, Milada
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
20. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
organická chemie, sacharidy, kolové nápoje, kyselá hydrolýza sacharosy, pracovní listy k výuce sacharidů, zdravý životní styl ve výuce chemieKlíčová slova (anglicky)
organic chemistry, carbohydrates, cola beverages, acid hydrolysis of sucrose, worksheets for teaching carbohydrates, healthy lifestyle in chemistry educationTato bakalářská práce se zabývá problematikou výuky sacharidů v rámci organické chemie na základní škole a biochemie na střední škole. Cílem je propojit učivo s každodenním životem žáků prostřednictvím konkrétního příkladu - kolových nápojů. Hlavním cílem práce bylo vytvořit tři pracovní listy určené pro různé věkové a vědomostní úrovně žáků základních a středních škol. Materiály byly navrženy tak, aby byly pro žáky atraktivní, podporovaly jejich samostatné myšlení a reflektovaly praktické využití získaných poznatků. V rámci práce byla provedena analýza vybraných učebnic a online výukových materiálů, která ukázala na rozdíly ve zpracování tématu sacharidů na různých vzdělávacích úrovních. Součástí práce jsou i autorská řešení, pro snadnější využití materiálů. Výsledkem jsou tedy pracovní listy pro 2. stupeň základní školy, střední školu a chemický seminář, které mohou sloužit jako doplňkový výukový prostředek podporující aktivní učení a propojování chemických poznatků s běžnou zkušeností žáků.
This bachelor thesis focuses on the teaching of carbohydrates within the context of organic chemistry and their connection to students' everyday lives, using a specific example - cola beverages. The main aim of the thesis was to create three worksheets tailored to different age and knowledge levels of pupils. The materials were designed to be engaging, to foster independent thinking, and to reflect the practical application of acquired knowledge. The thesis includes an analysis of selected textbooks and online educational resources, revealing differences in how the topic of carbohydrates is addressed at various educational levels. It also offers innovative teaching materials with answer keys. The outcome consists of worksheets for lower secondary school, upper secondary school, and an advanced chemistry seminar, which can serve as supplementary teaching tools that support active learning and connect chemical knowledge to students' everyday experiences.