Zobrazit minimální záznam

Multimedia technological tool for social skills development of children with autism spectrum disorder attending mainstream primary schools
dc.contributor.advisorSmetáčková, Irena
dc.creatorTetourová, Tereza
dc.date.accessioned2025-07-09T22:25:07Z
dc.date.available2025-07-09T22:25:07Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200523
dc.description.abstractCílem této práce bylo prozkoumat některé z aspektů designu, přijatelnosti a účinnosti multimediálních technologických pomůcek cílených na rozvoj sociálních dovedností a sociálního porozumění dětí s poruchou autistického spektra (PAS) mladšího školního věku, které navštěvují běžné základní školy. Práce je založena na třech vzájemně propojených studiích, které si kladly za cíl zodpovědět následující výzkumné otázky - jaké konstrukční principy jsou vhodné při vývoji multimediálních technologických pomůcek pro děti s PAS, jak rodiče dětí a odborníci hodnotí tento typ pomůcek a jaká je účinnost těchto pomůcek. V rámci výzkumu byla navržena modelová intervenční pomůcka v podobě aplikace obsahující interaktivní animace, která sloužila jako prostředek pro zkoumání otázek. Pro jejich zodpovězení byl použit smíšený design výzkumu. Z výzkumu vyplynulo, že multimediální technologické pomůcky mají potenciál být účinným prostředkem pro rozvoj sociálních dovedností a sociálního porozumění dětí s PAS, avšak je třeba při jejich vývoji zohledňovat některé faktory - v oblasti designu a sociálního kontextu dítěte - které mohou jejich účinnost ovlivňovat. Práce přináší nové poznatky pro základní výzkum v oblasti multimediálního vzdělávání dětí s PAS navštěvující běžné základní školy a současně nabízí konkrétní...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this dissertation was to investigate some of the aspects of the design, acceptability and effectiveness of multimedia technological tools for developing social skills and social understanding in children with autism spectrum disorder (ASD) of younger school age who attend mainstream primary schools. This paper is based on three interrelated studies that aimed to answer the following research questions - what design principles are appropriate for developing multimedia technological tools for children with ASD, how parents of children and experts evaluate these types of tools, and what is the effectiveness of these tools. A model intervention aid was designed in the form of an application containing interactive animations as a means of exploring the research questions. A mixed research design was employed to address them. The research concluded that multimedia technological tools have the potential to effectively support the development of social skills and social understanding in children with ASD. However, several factors - related to design and the child's social context - may influence their effectiveness and should be considered during development. This paper provides new insights for basic research in multimedia education for children with ASD attending mainstream primary schools...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectautism spectrum disorderen_US
dc.subjectsocial skillsen_US
dc.subjectsocial understandingen_US
dc.subjectmultimediaen_US
dc.subjectapplicationen_US
dc.subjectyounger school ageen_US
dc.subjectmixed methodsen_US
dc.subjectporucha autistického spektracs_CZ
dc.subjectsociální dovednostics_CZ
dc.subjectsociální porozuměnícs_CZ
dc.subjectmultimédiacs_CZ
dc.subjectaplikacecs_CZ
dc.subjectmladší školní věkcs_CZ
dc.subjectsmíšený výzkumcs_CZ
dc.titleMultimediální technologická pomůcka cílená na rozvoj sociálních dovedností dětí s poruchou autistického spektra navštěvujících běžné základní školycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-19
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId217197
dc.title.translatedMultimedia technological tool for social skills development of children with autism spectrum disorder attending mainstream primary schoolsen_US
dc.contributor.refereeZapletalová, Jana
dc.contributor.refereeŠvamberk Šauerová, Markéta
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogická a školní psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEducational and School Psychologyen_US
thesis.degree.programEducational and School Psychologyen_US
thesis.degree.programPedagogická a školní psychologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogická a školní psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEducational and School Psychologyen_US
uk.degree-program.csPedagogická a školní psychologiecs_CZ
uk.degree-program.enEducational and School Psychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem této práce bylo prozkoumat některé z aspektů designu, přijatelnosti a účinnosti multimediálních technologických pomůcek cílených na rozvoj sociálních dovedností a sociálního porozumění dětí s poruchou autistického spektra (PAS) mladšího školního věku, které navštěvují běžné základní školy. Práce je založena na třech vzájemně propojených studiích, které si kladly za cíl zodpovědět následující výzkumné otázky - jaké konstrukční principy jsou vhodné při vývoji multimediálních technologických pomůcek pro děti s PAS, jak rodiče dětí a odborníci hodnotí tento typ pomůcek a jaká je účinnost těchto pomůcek. V rámci výzkumu byla navržena modelová intervenční pomůcka v podobě aplikace obsahující interaktivní animace, která sloužila jako prostředek pro zkoumání otázek. Pro jejich zodpovězení byl použit smíšený design výzkumu. Z výzkumu vyplynulo, že multimediální technologické pomůcky mají potenciál být účinným prostředkem pro rozvoj sociálních dovedností a sociálního porozumění dětí s PAS, avšak je třeba při jejich vývoji zohledňovat některé faktory - v oblasti designu a sociálního kontextu dítěte - které mohou jejich účinnost ovlivňovat. Práce přináší nové poznatky pro základní výzkum v oblasti multimediálního vzdělávání dětí s PAS navštěvující běžné základní školy a současně nabízí konkrétní...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this dissertation was to investigate some of the aspects of the design, acceptability and effectiveness of multimedia technological tools for developing social skills and social understanding in children with autism spectrum disorder (ASD) of younger school age who attend mainstream primary schools. This paper is based on three interrelated studies that aimed to answer the following research questions - what design principles are appropriate for developing multimedia technological tools for children with ASD, how parents of children and experts evaluate these types of tools, and what is the effectiveness of these tools. A model intervention aid was designed in the form of an application containing interactive animations as a means of exploring the research questions. A mixed research design was employed to address them. The research concluded that multimedia technological tools have the potential to effectively support the development of social skills and social understanding in children with ASD. However, several factors - related to design and the child's social context - may influence their effectiveness and should be considered during development. This paper provides new insights for basic research in multimedia education for children with ASD attending mainstream primary schools...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantBrom, Cyril
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV