Multimediální technologická pomůcka cílená na rozvoj sociálních dovedností dětí s poruchou autistického spektra navštěvujících běžné základní školy
Multimedia technological tool for social skills development of children with autism spectrum disorder attending mainstream primary schools
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200523Identifikátory
SIS: 217197
Kolekce
- Kvalifikační práce [19983]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Brom, Cyril
Oponent práce
Zapletalová, Jana
Švamberk Šauerová, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogická a školní psychologie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
porucha autistického spektra, sociální dovednosti, sociální porozumění, multimédia, aplikace, mladší školní věk, smíšený výzkumKlíčová slova (anglicky)
autism spectrum disorder, social skills, social understanding, multimedia, application, younger school age, mixed methodsCílem této práce bylo prozkoumat některé z aspektů designu, přijatelnosti a účinnosti multimediálních technologických pomůcek cílených na rozvoj sociálních dovedností a sociálního porozumění dětí s poruchou autistického spektra (PAS) mladšího školního věku, které navštěvují běžné základní školy. Práce je založena na třech vzájemně propojených studiích, které si kladly za cíl zodpovědět následující výzkumné otázky - jaké konstrukční principy jsou vhodné při vývoji multimediálních technologických pomůcek pro děti s PAS, jak rodiče dětí a odborníci hodnotí tento typ pomůcek a jaká je účinnost těchto pomůcek. V rámci výzkumu byla navržena modelová intervenční pomůcka v podobě aplikace obsahující interaktivní animace, která sloužila jako prostředek pro zkoumání otázek. Pro jejich zodpovězení byl použit smíšený design výzkumu. Z výzkumu vyplynulo, že multimediální technologické pomůcky mají potenciál být účinným prostředkem pro rozvoj sociálních dovedností a sociálního porozumění dětí s PAS, avšak je třeba při jejich vývoji zohledňovat některé faktory - v oblasti designu a sociálního kontextu dítěte - které mohou jejich účinnost ovlivňovat. Práce přináší nové poznatky pro základní výzkum v oblasti multimediálního vzdělávání dětí s PAS navštěvující běžné základní školy a současně nabízí konkrétní...
The aim of this dissertation was to investigate some of the aspects of the design, acceptability and effectiveness of multimedia technological tools for developing social skills and social understanding in children with autism spectrum disorder (ASD) of younger school age who attend mainstream primary schools. This paper is based on three interrelated studies that aimed to answer the following research questions - what design principles are appropriate for developing multimedia technological tools for children with ASD, how parents of children and experts evaluate these types of tools, and what is the effectiveness of these tools. A model intervention aid was designed in the form of an application containing interactive animations as a means of exploring the research questions. A mixed research design was employed to address them. The research concluded that multimedia technological tools have the potential to effectively support the development of social skills and social understanding in children with ASD. However, several factors - related to design and the child's social context - may influence their effectiveness and should be considered during development. This paper provides new insights for basic research in multimedia education for children with ASD attending mainstream primary schools...