Multimediální technologická pomůcka cílená na rozvoj sociálních dovedností dětí s poruchou autistického spektra navštěvujících běžné základní školy
Multimedia technological tool for social skills development of children with autism spectrum disorder attending mainstream primary schools
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200523Identifiers
Study Information System: 217197
Collections
- Kvalifikační práce [19979]
Author
Advisor
Consultant
Brom, Cyril
Referee
Zapletalová, Jana
Švamberk Šauerová, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Educational and School Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
porucha autistického spektra, sociální dovednosti, sociální porozumění, multimédia, aplikace, mladší školní věk, smíšený výzkumKeywords (English)
autism spectrum disorder, social skills, social understanding, multimedia, application, younger school age, mixed methodsCílem této práce bylo prozkoumat některé z aspektů designu, přijatelnosti a účinnosti multimediálních technologických pomůcek cílených na rozvoj sociálních dovedností a sociálního porozumění dětí s poruchou autistického spektra (PAS) mladšího školního věku, které navštěvují běžné základní školy. Práce je založena na třech vzájemně propojených studiích, které si kladly za cíl zodpovědět následující výzkumné otázky - jaké konstrukční principy jsou vhodné při vývoji multimediálních technologických pomůcek pro děti s PAS, jak rodiče dětí a odborníci hodnotí tento typ pomůcek a jaká je účinnost těchto pomůcek. V rámci výzkumu byla navržena modelová intervenční pomůcka v podobě aplikace obsahující interaktivní animace, která sloužila jako prostředek pro zkoumání otázek. Pro jejich zodpovězení byl použit smíšený design výzkumu. Z výzkumu vyplynulo, že multimediální technologické pomůcky mají potenciál být účinným prostředkem pro rozvoj sociálních dovedností a sociálního porozumění dětí s PAS, avšak je třeba při jejich vývoji zohledňovat některé faktory - v oblasti designu a sociálního kontextu dítěte - které mohou jejich účinnost ovlivňovat. Práce přináší nové poznatky pro základní výzkum v oblasti multimediálního vzdělávání dětí s PAS navštěvující běžné základní školy a současně nabízí konkrétní...
The aim of this dissertation was to investigate some of the aspects of the design, acceptability and effectiveness of multimedia technological tools for developing social skills and social understanding in children with autism spectrum disorder (ASD) of younger school age who attend mainstream primary schools. This paper is based on three interrelated studies that aimed to answer the following research questions - what design principles are appropriate for developing multimedia technological tools for children with ASD, how parents of children and experts evaluate these types of tools, and what is the effectiveness of these tools. A model intervention aid was designed in the form of an application containing interactive animations as a means of exploring the research questions. A mixed research design was employed to address them. The research concluded that multimedia technological tools have the potential to effectively support the development of social skills and social understanding in children with ASD. However, several factors - related to design and the child's social context - may influence their effectiveness and should be considered during development. This paper provides new insights for basic research in multimedia education for children with ASD attending mainstream primary schools...