Zobrazit minimální záznam

Challenging topics in chemistry textbooks - eye-tracking study
dc.contributor.advisorŠmejkal, Petr
dc.creatorGálová, Karolína
dc.date.accessioned2025-07-04T08:21:38Z
dc.date.available2025-07-04T08:21:38Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200009
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the issue of comprehensibility of teaching texts in chemis- try teaching at secondary schools and grammar schools. Using the eye-tracking method, the visual interaction of students with two general chemistry textbooks - Chemistry for four-year grammar schools and Chemistry for classmates, containing a chapter on ther- mochemistry, was analyzed. This is a topic that, according to a questionnaire survey in which chemistry teachers from secondary schools and grammar schools participated, is considered to be one of the most problematic for students to understand in the long term. The aim of the work was to identify elements that make it difficult for students to un- derstand the text and to design an optimized version of the thermochemistry chapter so that it reflects the visual and cognitive needs of readers obtained from the eye-tracking research. The extensive research was carried out in several phases. First, a questionnaire survey was carried out, based on which the teachers determined the most problematic topic in general chemistry and selected the two most used materials used to teach this topic. Furthermore, eye-tracking testing and comparison of the topic of thermochemistry in two selected existing textbooks were carried out. This was followed by evaluation of the...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá problematikou srozumitelnosti výukových textů ve výuce chemie na středních školách a gymnáziích. Pomocí metody eye-tracking byla analyzována vizuální interakce žáků se dvěma učebnicemi obecné chemie - Chemie pro čtyřletá gymná- zia a Chemie pro spolužáky, obsahujícími kapitolu o termochemii. Jedná se o téma, které dle dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili učitelé chemie ze středních škol a gym- názií, je považováno za jedno z dlouhodobě nejproblematičtějších na pochopení pro žáky. Cílem práce bylo identifikovat prvky, které žákům ztěžují porozumění textu, a navrhnout optimalizovanou verzi kapitoly termochemie tak, aby reflektovala vizuální a kognitivní potřeby čtenářů získané z eye-trackingového výzkumu. Rozsáhlý výzkum probíhal ve více fázích. Nejprve proběhlo dotazníkové šetření na základě kterého bylo vyučujícími stanoveno nejproblematičtější téma z obecné chemie a vybrány dva nejvyužívanější materiály používané k výuce tohoto tématu. Dále pro- běhlo eye-trackingové testování a porovnávání tématu termochemie ve dvou vybraných stávajících učebnicích. Následovalo vyhodnocení výsledků, sumarizace poznatků a tvorba optimalizovaného učebního textu. Po eye-trackingovém testování, došlo k analýze zpětné vazby prostřednictvím heat map, scan paths, rozhovorů a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectEye-trackingen_US
dc.subjectchemistry educationen_US
dc.subjectchemistry teachingen_US
dc.subjectOční kameracs_CZ
dc.subjecteye-trackingcs_CZ
dc.subjectvýuka chemiecs_CZ
dc.subjectvzdělávání v chemiics_CZ
dc.subjecttermochemiecs_CZ
dc.titleNáročná témata v učebnicích chemie - eye-tracking studycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-13
dc.description.departmentDepartment of Chemistry Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId276800
dc.title.translatedChallenging topics in chemistry textbooks - eye-tracking studyen_US
dc.contributor.refereeStratilová Urválková, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Chemistry Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá problematikou srozumitelnosti výukových textů ve výuce chemie na středních školách a gymnáziích. Pomocí metody eye-tracking byla analyzována vizuální interakce žáků se dvěma učebnicemi obecné chemie - Chemie pro čtyřletá gymná- zia a Chemie pro spolužáky, obsahujícími kapitolu o termochemii. Jedná se o téma, které dle dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili učitelé chemie ze středních škol a gym- názií, je považováno za jedno z dlouhodobě nejproblematičtějších na pochopení pro žáky. Cílem práce bylo identifikovat prvky, které žákům ztěžují porozumění textu, a navrhnout optimalizovanou verzi kapitoly termochemie tak, aby reflektovala vizuální a kognitivní potřeby čtenářů získané z eye-trackingového výzkumu. Rozsáhlý výzkum probíhal ve více fázích. Nejprve proběhlo dotazníkové šetření na základě kterého bylo vyučujícími stanoveno nejproblematičtější téma z obecné chemie a vybrány dva nejvyužívanější materiály používané k výuce tohoto tématu. Dále pro- běhlo eye-trackingové testování a porovnávání tématu termochemie ve dvou vybraných stávajících učebnicích. Následovalo vyhodnocení výsledků, sumarizace poznatků a tvorba optimalizovaného učebního textu. Po eye-trackingovém testování, došlo k analýze zpětné vazby prostřednictvím heat map, scan paths, rozhovorů a...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the issue of comprehensibility of teaching texts in chemis- try teaching at secondary schools and grammar schools. Using the eye-tracking method, the visual interaction of students with two general chemistry textbooks - Chemistry for four-year grammar schools and Chemistry for classmates, containing a chapter on ther- mochemistry, was analyzed. This is a topic that, according to a questionnaire survey in which chemistry teachers from secondary schools and grammar schools participated, is considered to be one of the most problematic for students to understand in the long term. The aim of the work was to identify elements that make it difficult for students to un- derstand the text and to design an optimized version of the thermochemistry chapter so that it reflects the visual and cognitive needs of readers obtained from the eye-tracking research. The extensive research was carried out in several phases. First, a questionnaire survey was carried out, based on which the teachers determined the most problematic topic in general chemistry and selected the two most used materials used to teach this topic. Furthermore, eye-tracking testing and comparison of the topic of thermochemistry in two selected existing textbooks were carried out. This was followed by evaluation of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantTeplý, Pavel
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV