Náročná témata v učebnicích chemie - eye-tracking study
Challenging topics in chemistry textbooks - eye-tracking study
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200009Identifiers
Study Information System: 276800
Collections
- Kvalifikační práce [20831]
Author
Advisor
Consultant
Teplý, Pavel
Referee
Stratilová Urválková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools
Department
Department of Chemistry Education
Date of defense
13. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Oční kamera, eye-tracking, výuka chemie, vzdělávání v chemii, termochemieKeywords (English)
Eye-tracking, chemistry education, chemistry teachingTato diplomová práce se zabývá problematikou srozumitelnosti výukových textů ve výuce chemie na středních školách a gymnáziích. Pomocí metody eye-tracking byla analyzována vizuální interakce žáků se dvěma učebnicemi obecné chemie - Chemie pro čtyřletá gymná- zia a Chemie pro spolužáky, obsahujícími kapitolu o termochemii. Jedná se o téma, které dle dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili učitelé chemie ze středních škol a gym- názií, je považováno za jedno z dlouhodobě nejproblematičtějších na pochopení pro žáky. Cílem práce bylo identifikovat prvky, které žákům ztěžují porozumění textu, a navrhnout optimalizovanou verzi kapitoly termochemie tak, aby reflektovala vizuální a kognitivní potřeby čtenářů získané z eye-trackingového výzkumu. Rozsáhlý výzkum probíhal ve více fázích. Nejprve proběhlo dotazníkové šetření na základě kterého bylo vyučujícími stanoveno nejproblematičtější téma z obecné chemie a vybrány dva nejvyužívanější materiály používané k výuce tohoto tématu. Dále pro- běhlo eye-trackingové testování a porovnávání tématu termochemie ve dvou vybraných stávajících učebnicích. Následovalo vyhodnocení výsledků, sumarizace poznatků a tvorba optimalizovaného učebního textu. Po eye-trackingovém testování, došlo k analýze zpětné vazby prostřednictvím heat map, scan paths, rozhovorů a...
This diploma thesis deals with the issue of comprehensibility of teaching texts in chemis- try teaching at secondary schools and grammar schools. Using the eye-tracking method, the visual interaction of students with two general chemistry textbooks - Chemistry for four-year grammar schools and Chemistry for classmates, containing a chapter on ther- mochemistry, was analyzed. This is a topic that, according to a questionnaire survey in which chemistry teachers from secondary schools and grammar schools participated, is considered to be one of the most problematic for students to understand in the long term. The aim of the work was to identify elements that make it difficult for students to un- derstand the text and to design an optimized version of the thermochemistry chapter so that it reflects the visual and cognitive needs of readers obtained from the eye-tracking research. The extensive research was carried out in several phases. First, a questionnaire survey was carried out, based on which the teachers determined the most problematic topic in general chemistry and selected the two most used materials used to teach this topic. Furthermore, eye-tracking testing and comparison of the topic of thermochemistry in two selected existing textbooks were carried out. This was followed by evaluation of the...