Zobrazit minimální záznam

Plant biodiversity in cities and its potential for outdoor education
dc.contributor.advisorSlovák, Marek
dc.creatorBernardová, Markéta
dc.date.accessioned2025-07-04T08:04:45Z
dc.date.available2025-07-04T08:04:45Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199995
dc.description.abstractThis literature-based bachelor's thesis explores the topic of nature and possibilities of outdoor education in urban environments. It discusses plant biodiversity and the factors that influence it within cities. A key player in this context is the human being and their impact on the species that inhabit urban areas. A significant part of the thesis is devoted to how plants have adapted to these often extreme environments. Another part of the thesis is dedicated to outdoor education in cities. When we consider teaching biology, as well as other natural sciences, we often imagine not only classroom facilities but also outdoor environments. These may include forests, meadows, parks, zoos, botanical gardens, or museums. But is it possible to teach biology and other natural science subjects right in the middle of a city? Can students learn about nature in places not primarily designed for education and heavily modified by human activity, such as town squares, city streets, or ruderal areas? In other words, in places where we often do not even realize the presence of living or non-living nature? I will attempt to outline what students can take away from these environments, what they can observe and what they can learn. An important part of this thesis will be information on the advantages and...en_US
dc.description.abstractTato rešeršní bakalářská práce se zabývá tématem přírody a možnostmi venkovní výuky v městském prostředí. Pojednává o biodiverzitě rostlin a faktorech, které ji ve městech ovlivňují. Důležitým aktérem je zde člověk a jeho vliv na druhy, které zde žijí. Významná část bakalářské práce se zabývá tím, jak se rostliny těmto mnohdy extrémním prostředím přizpůsobily. Další část práce je věnovaná venkovní výuce ve městech. Pokud se zamyslíme nad výukou biologie, ale také jiných přírodovědných předmětů, představujeme si ji kromě školních lavic také ve venkovních prostředích. Mohou jimi být lesy, louky, parky, zoologické a botanické zahrady nebo muzea. Je ale možné vyučovat biologii a další přírodovědné předměty přímo uprostřed města? Mohou se žáci učit "o přírodě" na místech, která primárně nejsou určena pro vzdělávání a zároveň jsou vysoce modifikována lidskou činností, jako například náměstí, městské ulice nebo ruderální oblasti? Jinými slovy místa, kde si přítomnost živé, ale také neživé přírody často ani neuvědomujeme. Pokusím se načrtnout, co si odtud žáci mohou odnést, co zde mohou pozorovat, čemu se mohou přiučit a jaké výhody a nevýhody toto prostředí výuce nabízí. V práci také rozebírám problematiku využití mobilních aplikací při venkovní výuce.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjecturban environmenten_US
dc.subjectbiodiversityen_US
dc.subjectoutdoor educationen_US
dc.subjecthabitaten_US
dc.subjectmodern applicationsen_US
dc.subjectměstské prostředícs_CZ
dc.subjectbiodiverzitacs_CZ
dc.subjectvenkovní výukacs_CZ
dc.subjecthabitatcs_CZ
dc.subjectmoderní aplikacecs_CZ
dc.titleRostlinná biodiverzita ve městech a její potenciál pro venkovní výukucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-13
dc.description.departmentDepartment of Botanyen_US
dc.description.departmentKatedra botanikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId275334
dc.title.translatedPlant biodiversity in cities and its potential for outdoor educationen_US
dc.contributor.refereeKrtilová, Eliška
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiology for Teacher Education - Geography for Teacher Educationen_US
thesis.degree.disciplineBiologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programBiologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programBiology for Teacher Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra botanikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Botanyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enBiology for Teacher Education - Geography for Teacher Educationen_US
uk.degree-program.csBiologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enBiology for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato rešeršní bakalářská práce se zabývá tématem přírody a možnostmi venkovní výuky v městském prostředí. Pojednává o biodiverzitě rostlin a faktorech, které ji ve městech ovlivňují. Důležitým aktérem je zde člověk a jeho vliv na druhy, které zde žijí. Významná část bakalářské práce se zabývá tím, jak se rostliny těmto mnohdy extrémním prostředím přizpůsobily. Další část práce je věnovaná venkovní výuce ve městech. Pokud se zamyslíme nad výukou biologie, ale také jiných přírodovědných předmětů, představujeme si ji kromě školních lavic také ve venkovních prostředích. Mohou jimi být lesy, louky, parky, zoologické a botanické zahrady nebo muzea. Je ale možné vyučovat biologii a další přírodovědné předměty přímo uprostřed města? Mohou se žáci učit "o přírodě" na místech, která primárně nejsou určena pro vzdělávání a zároveň jsou vysoce modifikována lidskou činností, jako například náměstí, městské ulice nebo ruderální oblasti? Jinými slovy místa, kde si přítomnost živé, ale také neživé přírody často ani neuvědomujeme. Pokusím se načrtnout, co si odtud žáci mohou odnést, co zde mohou pozorovat, čemu se mohou přiučit a jaké výhody a nevýhody toto prostředí výuce nabízí. V práci také rozebírám problematiku využití mobilních aplikací při venkovní výuce.cs_CZ
uk.abstract.enThis literature-based bachelor's thesis explores the topic of nature and possibilities of outdoor education in urban environments. It discusses plant biodiversity and the factors that influence it within cities. A key player in this context is the human being and their impact on the species that inhabit urban areas. A significant part of the thesis is devoted to how plants have adapted to these often extreme environments. Another part of the thesis is dedicated to outdoor education in cities. When we consider teaching biology, as well as other natural sciences, we often imagine not only classroom facilities but also outdoor environments. These may include forests, meadows, parks, zoos, botanical gardens, or museums. But is it possible to teach biology and other natural science subjects right in the middle of a city? Can students learn about nature in places not primarily designed for education and heavily modified by human activity, such as town squares, city streets, or ruderal areas? In other words, in places where we often do not even realize the presence of living or non-living nature? I will attempt to outline what students can take away from these environments, what they can observe and what they can learn. An important part of this thesis will be information on the advantages and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra botanikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV