dc.contributor.advisor | Slovák, Marek | |
dc.creator | Bernardová, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2025-07-04T08:04:45Z | |
dc.date.available | 2025-07-04T08:04:45Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/199995 | |
dc.description.abstract | This literature-based bachelor's thesis explores the topic of nature and possibilities of outdoor education in urban environments. It discusses plant biodiversity and the factors that influence it within cities. A key player in this context is the human being and their impact on the species that inhabit urban areas. A significant part of the thesis is devoted to how plants have adapted to these often extreme environments. Another part of the thesis is dedicated to outdoor education in cities. When we consider teaching biology, as well as other natural sciences, we often imagine not only classroom facilities but also outdoor environments. These may include forests, meadows, parks, zoos, botanical gardens, or museums. But is it possible to teach biology and other natural science subjects right in the middle of a city? Can students learn about nature in places not primarily designed for education and heavily modified by human activity, such as town squares, city streets, or ruderal areas? In other words, in places where we often do not even realize the presence of living or non-living nature? I will attempt to outline what students can take away from these environments, what they can observe and what they can learn. An important part of this thesis will be information on the advantages and... | en_US |
dc.description.abstract | Tato rešeršní bakalářská práce se zabývá tématem přírody a možnostmi venkovní výuky v městském prostředí. Pojednává o biodiverzitě rostlin a faktorech, které ji ve městech ovlivňují. Důležitým aktérem je zde člověk a jeho vliv na druhy, které zde žijí. Významná část bakalářské práce se zabývá tím, jak se rostliny těmto mnohdy extrémním prostředím přizpůsobily. Další část práce je věnovaná venkovní výuce ve městech. Pokud se zamyslíme nad výukou biologie, ale také jiných přírodovědných předmětů, představujeme si ji kromě školních lavic také ve venkovních prostředích. Mohou jimi být lesy, louky, parky, zoologické a botanické zahrady nebo muzea. Je ale možné vyučovat biologii a další přírodovědné předměty přímo uprostřed města? Mohou se žáci učit "o přírodě" na místech, která primárně nejsou určena pro vzdělávání a zároveň jsou vysoce modifikována lidskou činností, jako například náměstí, městské ulice nebo ruderální oblasti? Jinými slovy místa, kde si přítomnost živé, ale také neživé přírody často ani neuvědomujeme. Pokusím se načrtnout, co si odtud žáci mohou odnést, co zde mohou pozorovat, čemu se mohou přiučit a jaké výhody a nevýhody toto prostředí výuce nabízí. V práci také rozebírám problematiku využití mobilních aplikací při venkovní výuce. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | urban environment | en_US |
dc.subject | biodiversity | en_US |
dc.subject | outdoor education | en_US |
dc.subject | habitat | en_US |
dc.subject | modern applications | en_US |
dc.subject | městské prostředí | cs_CZ |
dc.subject | biodiverzita | cs_CZ |
dc.subject | venkovní výuka | cs_CZ |
dc.subject | habitat | cs_CZ |
dc.subject | moderní aplikace | cs_CZ |
dc.title | Rostlinná biodiverzita ve městech a její potenciál pro venkovní výuku | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-06-13 | |
dc.description.department | Department of Botany | en_US |
dc.description.department | Katedra botaniky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 275334 | |
dc.title.translated | Plant biodiversity in cities and its potential for outdoor education | en_US |
dc.contributor.referee | Krtilová, Eliška | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Biology for Teacher Education - Geography for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Biologie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Biology for Teacher Education | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra botaniky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Botany | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Biology for Teacher Education - Geography for Teacher Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Biologie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Biology for Teacher Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato rešeršní bakalářská práce se zabývá tématem přírody a možnostmi venkovní výuky v městském prostředí. Pojednává o biodiverzitě rostlin a faktorech, které ji ve městech ovlivňují. Důležitým aktérem je zde člověk a jeho vliv na druhy, které zde žijí. Významná část bakalářské práce se zabývá tím, jak se rostliny těmto mnohdy extrémním prostředím přizpůsobily. Další část práce je věnovaná venkovní výuce ve městech. Pokud se zamyslíme nad výukou biologie, ale také jiných přírodovědných předmětů, představujeme si ji kromě školních lavic také ve venkovních prostředích. Mohou jimi být lesy, louky, parky, zoologické a botanické zahrady nebo muzea. Je ale možné vyučovat biologii a další přírodovědné předměty přímo uprostřed města? Mohou se žáci učit "o přírodě" na místech, která primárně nejsou určena pro vzdělávání a zároveň jsou vysoce modifikována lidskou činností, jako například náměstí, městské ulice nebo ruderální oblasti? Jinými slovy místa, kde si přítomnost živé, ale také neživé přírody často ani neuvědomujeme. Pokusím se načrtnout, co si odtud žáci mohou odnést, co zde mohou pozorovat, čemu se mohou přiučit a jaké výhody a nevýhody toto prostředí výuce nabízí. V práci také rozebírám problematiku využití mobilních aplikací při venkovní výuce. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This literature-based bachelor's thesis explores the topic of nature and possibilities of outdoor education in urban environments. It discusses plant biodiversity and the factors that influence it within cities. A key player in this context is the human being and their impact on the species that inhabit urban areas. A significant part of the thesis is devoted to how plants have adapted to these often extreme environments. Another part of the thesis is dedicated to outdoor education in cities. When we consider teaching biology, as well as other natural sciences, we often imagine not only classroom facilities but also outdoor environments. These may include forests, meadows, parks, zoos, botanical gardens, or museums. But is it possible to teach biology and other natural science subjects right in the middle of a city? Can students learn about nature in places not primarily designed for education and heavily modified by human activity, such as town squares, city streets, or ruderal areas? In other words, in places where we often do not even realize the presence of living or non-living nature? I will attempt to outline what students can take away from these environments, what they can observe and what they can learn. An important part of this thesis will be information on the advantages and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra botaniky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |