Rostlinná biodiverzita ve městech a její potenciál pro venkovní výuku
Plant biodiversity in cities and its potential for outdoor education
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199995Identifikátory
SIS: 275334
Kolekce
- Kvalifikační práce [20838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krtilová, Eliška
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra botaniky
Datum obhajoby
13. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
městské prostředí, biodiverzita, venkovní výuka, habitat, moderní aplikaceKlíčová slova (anglicky)
urban environment, biodiversity, outdoor education, habitat, modern applicationsTato rešeršní bakalářská práce se zabývá tématem přírody a možnostmi venkovní výuky v městském prostředí. Pojednává o biodiverzitě rostlin a faktorech, které ji ve městech ovlivňují. Důležitým aktérem je zde člověk a jeho vliv na druhy, které zde žijí. Významná část bakalářské práce se zabývá tím, jak se rostliny těmto mnohdy extrémním prostředím přizpůsobily. Další část práce je věnovaná venkovní výuce ve městech. Pokud se zamyslíme nad výukou biologie, ale také jiných přírodovědných předmětů, představujeme si ji kromě školních lavic také ve venkovních prostředích. Mohou jimi být lesy, louky, parky, zoologické a botanické zahrady nebo muzea. Je ale možné vyučovat biologii a další přírodovědné předměty přímo uprostřed města? Mohou se žáci učit "o přírodě" na místech, která primárně nejsou určena pro vzdělávání a zároveň jsou vysoce modifikována lidskou činností, jako například náměstí, městské ulice nebo ruderální oblasti? Jinými slovy místa, kde si přítomnost živé, ale také neživé přírody často ani neuvědomujeme. Pokusím se načrtnout, co si odtud žáci mohou odnést, co zde mohou pozorovat, čemu se mohou přiučit a jaké výhody a nevýhody toto prostředí výuce nabízí. V práci také rozebírám problematiku využití mobilních aplikací při venkovní výuce.
This literature-based bachelor's thesis explores the topic of nature and possibilities of outdoor education in urban environments. It discusses plant biodiversity and the factors that influence it within cities. A key player in this context is the human being and their impact on the species that inhabit urban areas. A significant part of the thesis is devoted to how plants have adapted to these often extreme environments. Another part of the thesis is dedicated to outdoor education in cities. When we consider teaching biology, as well as other natural sciences, we often imagine not only classroom facilities but also outdoor environments. These may include forests, meadows, parks, zoos, botanical gardens, or museums. But is it possible to teach biology and other natural science subjects right in the middle of a city? Can students learn about nature in places not primarily designed for education and heavily modified by human activity, such as town squares, city streets, or ruderal areas? In other words, in places where we often do not even realize the presence of living or non-living nature? I will attempt to outline what students can take away from these environments, what they can observe and what they can learn. An important part of this thesis will be information on the advantages and...