Show simple item record

Evaluation of Teaching Methods in Biology Education and Their Impact on Career Choices Among Upper Secondary Students
dc.contributor.advisorMourek, Jan
dc.creatorZelená, Anna
dc.date.accessioned2025-06-26T13:43:06Z
dc.date.available2025-06-26T13:43:06Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199570
dc.description.abstract6 Abstract Career choice is crucial at the end of upper secondary education. Research shows that the career choice is influenced by several factors. One of these factors is how students evaluate teaching methods in individual subjects. Several authors have studie the relationship between students' evaluation of upper secondary school teaching in STEM subjects and the choice of STEM-oriendted proffesions. However, the connection between the choice of profession and students'evaluation of various teaching methods has yet not been studied in more detail. This problemtics will be discussed further in this thesis. This diploma thesis has three aims. The first aim is to compare the evaluation of teaching methods in biology teaching by third-year upper secondary school students. The second aim is to compare the interest of third-year upper secondary school students in science-oriented careers, e.g. healthcare professions, scientific professions, biology teachers, veterinarians, or farmers. The final aim is to create a mathematical model for evaluating the impact of students' evaluation of teaching methods on career choice. The literature review summarizes current knowledge about the influence of teaching methods on learning, the popularity of biological topics, the impact of teaching methods, the evaluation of...en_US
dc.description.abstract5 Abstrakt Volba budoucího povolání je klíčová v závěru středoškolského vzdělávání. Z výzkumů vyplývá, že volba povolání je ovlivněna mnoha faktory. Jedním z těchto faktorů je to, jak žáci hodnotí svou výuku v jednotlivých školních předmětech. Vztahu mezi žákovským hodnocením středoškolské výuky v přírodovědných předmětech a volbou přírodovědně zaměřených povolání se věnovalo více autorů. Zatím ale není podrobněji prostudovaná souvislost mezi volbou povolání a tím, jak žáci hodnotí různé výukové metody. Této problematice se věnuje tato diplomová práce. Tato diplomová práce má tři cíle. Prvním z nich je porovnání hodnocení výukových metod ve výuce biologie žáky třetích ročníků gymnázií. Druhým cílem je porovnání zájmu žáků třetích ročníků na gymnáziích o povolání s přírodovědným zaměřením, např. zdravotnické profese, vědecké profese, učitelé biologie, veterinární lékaři, či zemědělci. Posledním cílem je vytvoření matematického modelu pro zhodnocení vlivu žákovského hodnocení výukových metod na volbu povolání. V literárním přehledu je shrnuto aktuální vědění o vlivu výukových metod na učení, oblíbenost biologických témat, hodnocení výukových metod, hodnocení přírodovědných povolání a vědecké modely zabývající se volbou povolání. Pro sběr dat byl navržen dotazník, který byl představen ve třídách a který žáci...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectquestionnaireen_US
dc.subjectcareer choiceen_US
dc.subjectteaching methodsen_US
dc.subjectbiologyen_US
dc.subjectupper secondary schoolen_US
dc.subjectdotazníkcs_CZ
dc.subjectvolba povolánícs_CZ
dc.subjectvýukové metodycs_CZ
dc.subjectbiologiecs_CZ
dc.subjectgymnáziumcs_CZ
dc.titleHodnocení výukových metod ve výuce biologie a jejich vliv na výběr povolání u žáků gymnáziícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-05
dc.description.departmentDepartment of Biology Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId267193
dc.title.translatedEvaluation of Teaching Methods in Biology Education and Their Impact on Career Choices Among Upper Secondary Studentsen_US
dc.contributor.refereeTeplá, Milada
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Biology Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs5 Abstrakt Volba budoucího povolání je klíčová v závěru středoškolského vzdělávání. Z výzkumů vyplývá, že volba povolání je ovlivněna mnoha faktory. Jedním z těchto faktorů je to, jak žáci hodnotí svou výuku v jednotlivých školních předmětech. Vztahu mezi žákovským hodnocením středoškolské výuky v přírodovědných předmětech a volbou přírodovědně zaměřených povolání se věnovalo více autorů. Zatím ale není podrobněji prostudovaná souvislost mezi volbou povolání a tím, jak žáci hodnotí různé výukové metody. Této problematice se věnuje tato diplomová práce. Tato diplomová práce má tři cíle. Prvním z nich je porovnání hodnocení výukových metod ve výuce biologie žáky třetích ročníků gymnázií. Druhým cílem je porovnání zájmu žáků třetích ročníků na gymnáziích o povolání s přírodovědným zaměřením, např. zdravotnické profese, vědecké profese, učitelé biologie, veterinární lékaři, či zemědělci. Posledním cílem je vytvoření matematického modelu pro zhodnocení vlivu žákovského hodnocení výukových metod na volbu povolání. V literárním přehledu je shrnuto aktuální vědění o vlivu výukových metod na učení, oblíbenost biologických témat, hodnocení výukových metod, hodnocení přírodovědných povolání a vědecké modely zabývající se volbou povolání. Pro sběr dat byl navržen dotazník, který byl představen ve třídách a který žáci...cs_CZ
uk.abstract.en6 Abstract Career choice is crucial at the end of upper secondary education. Research shows that the career choice is influenced by several factors. One of these factors is how students evaluate teaching methods in individual subjects. Several authors have studie the relationship between students' evaluation of upper secondary school teaching in STEM subjects and the choice of STEM-oriendted proffesions. However, the connection between the choice of profession and students'evaluation of various teaching methods has yet not been studied in more detail. This problemtics will be discussed further in this thesis. This diploma thesis has three aims. The first aim is to compare the evaluation of teaching methods in biology teaching by third-year upper secondary school students. The second aim is to compare the interest of third-year upper secondary school students in science-oriented careers, e.g. healthcare professions, scientific professions, biology teachers, veterinarians, or farmers. The final aim is to create a mathematical model for evaluating the impact of students' evaluation of teaching methods on career choice. The literature review summarizes current knowledge about the influence of teaching methods on learning, the popularity of biological topics, the impact of teaching methods, the evaluation of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV