Hodnocení výukových metod ve výuce biologie a jejich vliv na výběr povolání u žáků gymnázií
Evaluation of Teaching Methods in Biology Education and Their Impact on Career Choices Among Upper Secondary Students
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199570Identifikátory
SIS: 267193
Kolekce
- Kvalifikační práce [20861]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Teplá, Milada
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
5. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dotazník, volba povolání, výukové metody, biologie, gymnáziumKlíčová slova (anglicky)
questionnaire, career choice, teaching methods, biology, upper secondary school5 Abstrakt Volba budoucího povolání je klíčová v závěru středoškolského vzdělávání. Z výzkumů vyplývá, že volba povolání je ovlivněna mnoha faktory. Jedním z těchto faktorů je to, jak žáci hodnotí svou výuku v jednotlivých školních předmětech. Vztahu mezi žákovským hodnocením středoškolské výuky v přírodovědných předmětech a volbou přírodovědně zaměřených povolání se věnovalo více autorů. Zatím ale není podrobněji prostudovaná souvislost mezi volbou povolání a tím, jak žáci hodnotí různé výukové metody. Této problematice se věnuje tato diplomová práce. Tato diplomová práce má tři cíle. Prvním z nich je porovnání hodnocení výukových metod ve výuce biologie žáky třetích ročníků gymnázií. Druhým cílem je porovnání zájmu žáků třetích ročníků na gymnáziích o povolání s přírodovědným zaměřením, např. zdravotnické profese, vědecké profese, učitelé biologie, veterinární lékaři, či zemědělci. Posledním cílem je vytvoření matematického modelu pro zhodnocení vlivu žákovského hodnocení výukových metod na volbu povolání. V literárním přehledu je shrnuto aktuální vědění o vlivu výukových metod na učení, oblíbenost biologických témat, hodnocení výukových metod, hodnocení přírodovědných povolání a vědecké modely zabývající se volbou povolání. Pro sběr dat byl navržen dotazník, který byl představen ve třídách a který žáci...
6 Abstract Career choice is crucial at the end of upper secondary education. Research shows that the career choice is influenced by several factors. One of these factors is how students evaluate teaching methods in individual subjects. Several authors have studie the relationship between students' evaluation of upper secondary school teaching in STEM subjects and the choice of STEM-oriendted proffesions. However, the connection between the choice of profession and students'evaluation of various teaching methods has yet not been studied in more detail. This problemtics will be discussed further in this thesis. This diploma thesis has three aims. The first aim is to compare the evaluation of teaching methods in biology teaching by third-year upper secondary school students. The second aim is to compare the interest of third-year upper secondary school students in science-oriented careers, e.g. healthcare professions, scientific professions, biology teachers, veterinarians, or farmers. The final aim is to create a mathematical model for evaluating the impact of students' evaluation of teaching methods on career choice. The literature review summarizes current knowledge about the influence of teaching methods on learning, the popularity of biological topics, the impact of teaching methods, the evaluation of...