dc.contributor.advisor | Krajňáková, Lenka | |
dc.creator | Vavřín, Matyáš | |
dc.date.accessioned | 2025-06-21T09:06:59Z | |
dc.date.available | 2025-06-21T09:06:59Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/199182 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zaměřuje na identifikaci a analýzu miskoncepcí u studentů učitelství geografie v oblasti tematické kartografie, konkrétně při práci s kartogramy a kartodiagramy. Hlavním cílem práce bylo vyhodnotit výsledky konceptuálního testu zaměřeného na tyto kartografické vyjadřovací metody a identifikovat nejčastější miskoncepce. Výzkum byl proveden na vzorku 103 studentů učitelství na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v akademickém roce 2023/2024. Výsledky ukázaly, že studenti často vykazovali hlubší neporozumění zejména při rozlišení absolutních a relativních hodnot, při práci s intervaly a při interpretaci dat na hranicích územních jednotek. Významným zjištěním bylo také časté kombinování více miskoncepcí v rámci jedné odpovědi. Na základě výsledků byly navrženy úpravy konceptuálního testu a formulována doporučení pro efektivnější výuku tematické kartografie. Klíčová slova: miskoncepce, mylná představa, kartogram, kartodiagram, tematická kartografie, příprava učitelů, student učitelství | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor thesis focuses on identifying and analysing misconceptions among pre-service geography teachers related to thematic cartography, specifically in working with choropleth and proportional symbol maps. The main aim was to evaluate the results of a conceptual test targeting these cartographic visualization methods and to identify the most common misconceptions. The research was conducted with a sample of 103 pre-service students at the Faculty of Science, Charles University, during the 2023/2024 academic year. The results revealed that students frequently exhibited deep misunderstandings, especially in distinguishing between absolute and relative data, working with data intervals, and interpreting values at the boundaries of territorial units. A vital finding was the frequent combination of multiple misconceptions within a single response. Based on the findings, modifications to the conceptual test and recommendations for more effective thematic cartography education were proposed. Key words: misconception, choropleth map, proportional symbol map, diagram map, thematic cartography, pre-service teacher | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | misconception | en_US |
dc.subject | choropleth map | en_US |
dc.subject | proportional symbol map | en_US |
dc.subject | diagram map | en_US |
dc.subject | thematic cartography | en_US |
dc.subject | pre-service teacher | en_US |
dc.subject | miskoncepce | cs_CZ |
dc.subject | mylná představa | cs_CZ |
dc.subject | kartogram | cs_CZ |
dc.subject | kartodiagram | cs_CZ |
dc.subject | tematická kartografie | cs_CZ |
dc.subject | příprava učitelů | cs_CZ |
dc.subject | student učitelství | cs_CZ |
dc.title | Miskoncepce studentů učitelství o kartogramu a kartodiagramu | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-30 | |
dc.description.department | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Social Geography and Regional Development | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 252278 | |
dc.title.translated | Students' misconceptions related to choropleth and proportional symbol maps | en_US |
dc.contributor.referee | Trokšiar, David | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Geography for Teacher Education - History for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Geografie se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Geography for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.program | Geografie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Social Geography and Regional Development | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Geografie se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Geography for Teacher Education - History for Teacher Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Geografie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Geography for Teacher Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zaměřuje na identifikaci a analýzu miskoncepcí u studentů učitelství geografie v oblasti tematické kartografie, konkrétně při práci s kartogramy a kartodiagramy. Hlavním cílem práce bylo vyhodnotit výsledky konceptuálního testu zaměřeného na tyto kartografické vyjadřovací metody a identifikovat nejčastější miskoncepce. Výzkum byl proveden na vzorku 103 studentů učitelství na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v akademickém roce 2023/2024. Výsledky ukázaly, že studenti často vykazovali hlubší neporozumění zejména při rozlišení absolutních a relativních hodnot, při práci s intervaly a při interpretaci dat na hranicích územních jednotek. Významným zjištěním bylo také časté kombinování více miskoncepcí v rámci jedné odpovědi. Na základě výsledků byly navrženy úpravy konceptuálního testu a formulována doporučení pro efektivnější výuku tematické kartografie. Klíčová slova: miskoncepce, mylná představa, kartogram, kartodiagram, tematická kartografie, příprava učitelů, student učitelství | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis focuses on identifying and analysing misconceptions among pre-service geography teachers related to thematic cartography, specifically in working with choropleth and proportional symbol maps. The main aim was to evaluate the results of a conceptual test targeting these cartographic visualization methods and to identify the most common misconceptions. The research was conducted with a sample of 103 pre-service students at the Faculty of Science, Charles University, during the 2023/2024 academic year. The results revealed that students frequently exhibited deep misunderstandings, especially in distinguishing between absolute and relative data, working with data intervals, and interpreting values at the boundaries of territorial units. A vital finding was the frequent combination of multiple misconceptions within a single response. Based on the findings, modifications to the conceptual test and recommendations for more effective thematic cartography education were proposed. Key words: misconception, choropleth map, proportional symbol map, diagram map, thematic cartography, pre-service teacher | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |