Show simple item record

Students' misconceptions related to choropleth and proportional symbol maps
dc.contributor.advisorKrajňáková, Lenka
dc.creatorVavřín, Matyáš
dc.date.accessioned2025-06-21T09:06:59Z
dc.date.available2025-06-21T09:06:59Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199182
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na identifikaci a analýzu miskoncepcí u studentů učitelství geografie v oblasti tematické kartografie, konkrétně při práci s kartogramy a kartodiagramy. Hlavním cílem práce bylo vyhodnotit výsledky konceptuálního testu zaměřeného na tyto kartografické vyjadřovací metody a identifikovat nejčastější miskoncepce. Výzkum byl proveden na vzorku 103 studentů učitelství na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v akademickém roce 2023/2024. Výsledky ukázaly, že studenti často vykazovali hlubší neporozumění zejména při rozlišení absolutních a relativních hodnot, při práci s intervaly a při interpretaci dat na hranicích územních jednotek. Významným zjištěním bylo také časté kombinování více miskoncepcí v rámci jedné odpovědi. Na základě výsledků byly navrženy úpravy konceptuálního testu a formulována doporučení pro efektivnější výuku tematické kartografie. Klíčová slova: miskoncepce, mylná představa, kartogram, kartodiagram, tematická kartografie, příprava učitelů, student učitelstvícs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on identifying and analysing misconceptions among pre-service geography teachers related to thematic cartography, specifically in working with choropleth and proportional symbol maps. The main aim was to evaluate the results of a conceptual test targeting these cartographic visualization methods and to identify the most common misconceptions. The research was conducted with a sample of 103 pre-service students at the Faculty of Science, Charles University, during the 2023/2024 academic year. The results revealed that students frequently exhibited deep misunderstandings, especially in distinguishing between absolute and relative data, working with data intervals, and interpreting values at the boundaries of territorial units. A vital finding was the frequent combination of multiple misconceptions within a single response. Based on the findings, modifications to the conceptual test and recommendations for more effective thematic cartography education were proposed. Key words: misconception, choropleth map, proportional symbol map, diagram map, thematic cartography, pre-service teacheren_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectmisconceptionen_US
dc.subjectchoropleth mapen_US
dc.subjectproportional symbol mapen_US
dc.subjectdiagram mapen_US
dc.subjectthematic cartographyen_US
dc.subjectpre-service teacheren_US
dc.subjectmiskoncepcecs_CZ
dc.subjectmylná představacs_CZ
dc.subjectkartogramcs_CZ
dc.subjectkartodiagramcs_CZ
dc.subjecttematická kartografiecs_CZ
dc.subjectpříprava učitelůcs_CZ
dc.subjectstudent učitelstvícs_CZ
dc.titleMiskoncepce studentů učitelství o kartogramu a kartodiagramucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-30
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId252278
dc.title.translatedStudents' misconceptions related to choropleth and proportional symbol mapsen_US
dc.contributor.refereeTrokšiar, David
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeography for Teacher Education - History for Teacher Educationen_US
thesis.degree.disciplineGeografie se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programGeography for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programGeografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csGeografie se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enGeography for Teacher Education - History for Teacher Educationen_US
uk.degree-program.csGeografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enGeography for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zaměřuje na identifikaci a analýzu miskoncepcí u studentů učitelství geografie v oblasti tematické kartografie, konkrétně při práci s kartogramy a kartodiagramy. Hlavním cílem práce bylo vyhodnotit výsledky konceptuálního testu zaměřeného na tyto kartografické vyjadřovací metody a identifikovat nejčastější miskoncepce. Výzkum byl proveden na vzorku 103 studentů učitelství na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v akademickém roce 2023/2024. Výsledky ukázaly, že studenti často vykazovali hlubší neporozumění zejména při rozlišení absolutních a relativních hodnot, při práci s intervaly a při interpretaci dat na hranicích územních jednotek. Významným zjištěním bylo také časté kombinování více miskoncepcí v rámci jedné odpovědi. Na základě výsledků byly navrženy úpravy konceptuálního testu a formulována doporučení pro efektivnější výuku tematické kartografie. Klíčová slova: miskoncepce, mylná představa, kartogram, kartodiagram, tematická kartografie, příprava učitelů, student učitelstvícs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis focuses on identifying and analysing misconceptions among pre-service geography teachers related to thematic cartography, specifically in working with choropleth and proportional symbol maps. The main aim was to evaluate the results of a conceptual test targeting these cartographic visualization methods and to identify the most common misconceptions. The research was conducted with a sample of 103 pre-service students at the Faculty of Science, Charles University, during the 2023/2024 academic year. The results revealed that students frequently exhibited deep misunderstandings, especially in distinguishing between absolute and relative data, working with data intervals, and interpreting values at the boundaries of territorial units. A vital finding was the frequent combination of multiple misconceptions within a single response. Based on the findings, modifications to the conceptual test and recommendations for more effective thematic cartography education were proposed. Key words: misconception, choropleth map, proportional symbol map, diagram map, thematic cartography, pre-service teacheren_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV