Miskoncepce studentů učitelství o kartogramu a kartodiagramu
Students' misconceptions related to choropleth and proportional symbol maps
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199182Identifiers
Study Information System: 252278
Collections
- Kvalifikační práce [20864]
Author
Advisor
Referee
Trokšiar, David
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography for Teacher Education - History for Teacher Education
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
30. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
miskoncepce, mylná představa, kartogram, kartodiagram, tematická kartografie, příprava učitelů, student učitelstvíKeywords (English)
misconception, choropleth map, proportional symbol map, diagram map, thematic cartography, pre-service teacherTato bakalářská práce se zaměřuje na identifikaci a analýzu miskoncepcí u studentů učitelství geografie v oblasti tematické kartografie, konkrétně při práci s kartogramy a kartodiagramy. Hlavním cílem práce bylo vyhodnotit výsledky konceptuálního testu zaměřeného na tyto kartografické vyjadřovací metody a identifikovat nejčastější miskoncepce. Výzkum byl proveden na vzorku 103 studentů učitelství na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v akademickém roce 2023/2024. Výsledky ukázaly, že studenti často vykazovali hlubší neporozumění zejména při rozlišení absolutních a relativních hodnot, při práci s intervaly a při interpretaci dat na hranicích územních jednotek. Významným zjištěním bylo také časté kombinování více miskoncepcí v rámci jedné odpovědi. Na základě výsledků byly navrženy úpravy konceptuálního testu a formulována doporučení pro efektivnější výuku tematické kartografie. Klíčová slova: miskoncepce, mylná představa, kartogram, kartodiagram, tematická kartografie, příprava učitelů, student učitelství
This bachelor thesis focuses on identifying and analysing misconceptions among pre-service geography teachers related to thematic cartography, specifically in working with choropleth and proportional symbol maps. The main aim was to evaluate the results of a conceptual test targeting these cartographic visualization methods and to identify the most common misconceptions. The research was conducted with a sample of 103 pre-service students at the Faculty of Science, Charles University, during the 2023/2024 academic year. The results revealed that students frequently exhibited deep misunderstandings, especially in distinguishing between absolute and relative data, working with data intervals, and interpreting values at the boundaries of territorial units. A vital finding was the frequent combination of multiple misconceptions within a single response. Based on the findings, modifications to the conceptual test and recommendations for more effective thematic cartography education were proposed. Key words: misconception, choropleth map, proportional symbol map, diagram map, thematic cartography, pre-service teacher