Zobrazit minimální záznam

Teachers' strategies of the map skills development in geography lessons
dc.contributor.advisorHanus, Martin
dc.creatorŠtolcová, Kristýna
dc.date.accessioned2025-04-14T12:46:40Z
dc.date.available2025-04-14T12:46:40Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197813
dc.description.abstractDeveloping map skills is a key part of geography education as it enables students to better understand spatial relationships and to analyse or interpret geographical information. This dissertation focuses on teachers' strategies for teaching map skills in grade 9 (lower secondary) schools in the Czech Republic. The research examines how teachers plan and implement map interpretation lessons, what didactic methods they use and what impact their approaches have on students' skill levels. Methodologically, the work is based on a mixed research design that combines quantitative and qualitative methods. Testing of pupils' mapping skill levels, semi-structured interviews with teachers, direct observation of lessons and analysis of questionnaires containing a lesson plan and reflection along with the lesson materials used were carried out. The results show that a key factor in the effectiveness of map skills development is systematic lesson planning and setting sequential goals as the cognitive level of the tasks increases for the students. Instruction aimed at targeted map skills development that respects the principles of gradual increase in cognitive level of tasks (including pedagogical scaffolding) and a systematic approach to instruction is shown to be most effective. The research provides...en_US
dc.description.abstractRozvoj mapových dovedností je klíčovou součástí geografického vzdělávání, neboť umožňuje žákům lépe porozumět prostorovým vztahům a analyzovat či interpretovat geografické informace. Tato disertační práce se zaměřuje na strategie učitelů při výuce mapových dovedností v 9. ročníku základních škol v Česku. Výzkum zkoumá, jak učitelé plánují a realizují výuku zaměřenou na interpretaci mapy, jaké didaktické metody používají a jaký dopad mají jejich přístupy na úroveň dovedností žáků. Metodologicky je práce založena na smíšeném výzkumném designu, který kombinuje kvantitativní i kvalitativní metody. Bylo provedeno testování úrovně mapových dovedností žáků, polostrukturované rozhovory s učiteli, přímé pozorování výuky a analýza dotazníků obsahujících plán a reflexi hodiny spolu s použitými materiály z výuky. Výsledky ukazují, že klíčovým faktorem efektivity rozvoje mapových dovedností je systematické plánování výuky a stanovování postupných cílů se zvyšující se kognitivní úrovní úloh pro žáky. Výuka zaměřená na cílený rozvoj mapových dovedností, která respektuje principy postupného zvyšování kognitivní úrovně úloh (vč. pedagogického scaffoldingu) a systematického přístupu k výuce, se ukazuje jako nejefektivnější. Výzkum přináší doporučení pro pedagogickou praxi a jeho závěry mohou být impulzem pro nutnost...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleUčitelské strategie rozvoje mapových dovedností ve výuce zeměpisucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-03-24
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId217971
dc.title.translatedTeachers' strategies of the map skills development in geography lessonsen_US
dc.contributor.refereeStachoň, Zdeněk
dc.contributor.refereeTrahorsch, Petr
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Geographyen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika geografiecs_CZ
thesis.degree.programDidactics of Geographyen_US
thesis.degree.programDidaktika geografiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika geografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Geographyen_US
uk.degree-program.csDidaktika geografiecs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Geographyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csRozvoj mapových dovedností je klíčovou součástí geografického vzdělávání, neboť umožňuje žákům lépe porozumět prostorovým vztahům a analyzovat či interpretovat geografické informace. Tato disertační práce se zaměřuje na strategie učitelů při výuce mapových dovedností v 9. ročníku základních škol v Česku. Výzkum zkoumá, jak učitelé plánují a realizují výuku zaměřenou na interpretaci mapy, jaké didaktické metody používají a jaký dopad mají jejich přístupy na úroveň dovedností žáků. Metodologicky je práce založena na smíšeném výzkumném designu, který kombinuje kvantitativní i kvalitativní metody. Bylo provedeno testování úrovně mapových dovedností žáků, polostrukturované rozhovory s učiteli, přímé pozorování výuky a analýza dotazníků obsahujících plán a reflexi hodiny spolu s použitými materiály z výuky. Výsledky ukazují, že klíčovým faktorem efektivity rozvoje mapových dovedností je systematické plánování výuky a stanovování postupných cílů se zvyšující se kognitivní úrovní úloh pro žáky. Výuka zaměřená na cílený rozvoj mapových dovedností, která respektuje principy postupného zvyšování kognitivní úrovně úloh (vč. pedagogického scaffoldingu) a systematického přístupu k výuce, se ukazuje jako nejefektivnější. Výzkum přináší doporučení pro pedagogickou praxi a jeho závěry mohou být impulzem pro nutnost...cs_CZ
uk.abstract.enDeveloping map skills is a key part of geography education as it enables students to better understand spatial relationships and to analyse or interpret geographical information. This dissertation focuses on teachers' strategies for teaching map skills in grade 9 (lower secondary) schools in the Czech Republic. The research examines how teachers plan and implement map interpretation lessons, what didactic methods they use and what impact their approaches have on students' skill levels. Methodologically, the work is based on a mixed research design that combines quantitative and qualitative methods. Testing of pupils' mapping skill levels, semi-structured interviews with teachers, direct observation of lessons and analysis of questionnaires containing a lesson plan and reflection along with the lesson materials used were carried out. The results show that a key factor in the effectiveness of map skills development is systematic lesson planning and setting sequential goals as the cognitive level of the tasks increases for the students. Instruction aimed at targeted map skills development that respects the principles of gradual increase in cognitive level of tasks (including pedagogical scaffolding) and a systematic approach to instruction is shown to be most effective. The research provides...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV