Učitelské strategie rozvoje mapových dovedností ve výuce zeměpisu
Teachers' strategies of the map skills development in geography lessons
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197813Identifikátory
SIS: 217971
Kolekce
- Kvalifikační práce [20340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stachoň, Zdeněk
Trahorsch, Petr
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Didaktika geografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
24. 3. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Rozvoj mapových dovedností je klíčovou součástí geografického vzdělávání, neboť umožňuje žákům lépe porozumět prostorovým vztahům a analyzovat či interpretovat geografické informace. Tato disertační práce se zaměřuje na strategie učitelů při výuce mapových dovedností v 9. ročníku základních škol v Česku. Výzkum zkoumá, jak učitelé plánují a realizují výuku zaměřenou na interpretaci mapy, jaké didaktické metody používají a jaký dopad mají jejich přístupy na úroveň dovedností žáků. Metodologicky je práce založena na smíšeném výzkumném designu, který kombinuje kvantitativní i kvalitativní metody. Bylo provedeno testování úrovně mapových dovedností žáků, polostrukturované rozhovory s učiteli, přímé pozorování výuky a analýza dotazníků obsahujících plán a reflexi hodiny spolu s použitými materiály z výuky. Výsledky ukazují, že klíčovým faktorem efektivity rozvoje mapových dovedností je systematické plánování výuky a stanovování postupných cílů se zvyšující se kognitivní úrovní úloh pro žáky. Výuka zaměřená na cílený rozvoj mapových dovedností, která respektuje principy postupného zvyšování kognitivní úrovně úloh (vč. pedagogického scaffoldingu) a systematického přístupu k výuce, se ukazuje jako nejefektivnější. Výzkum přináší doporučení pro pedagogickou praxi a jeho závěry mohou být impulzem pro nutnost...
Developing map skills is a key part of geography education as it enables students to better understand spatial relationships and to analyse or interpret geographical information. This dissertation focuses on teachers' strategies for teaching map skills in grade 9 (lower secondary) schools in the Czech Republic. The research examines how teachers plan and implement map interpretation lessons, what didactic methods they use and what impact their approaches have on students' skill levels. Methodologically, the work is based on a mixed research design that combines quantitative and qualitative methods. Testing of pupils' mapping skill levels, semi-structured interviews with teachers, direct observation of lessons and analysis of questionnaires containing a lesson plan and reflection along with the lesson materials used were carried out. The results show that a key factor in the effectiveness of map skills development is systematic lesson planning and setting sequential goals as the cognitive level of the tasks increases for the students. Instruction aimed at targeted map skills development that respects the principles of gradual increase in cognitive level of tasks (including pedagogical scaffolding) and a systematic approach to instruction is shown to be most effective. The research provides...