Effect of development interventions on mobility: případová studie regionu Ladakh
Vliv rozvojových intervencí na mobilitu obyvatelstva: the case study of Ladakh
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196835Identifikátory
SIS: 255811
Kolekce
- Kvalifikační práce [20301]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macková, Lucie
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Globální migrační a rozvojová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
28. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ladakh, rámec aspirací a schopností, rozvojová intervence, teorie plánovaného chování, vnitřní migraceKlíčová slova (anglicky)
aspiration-capability framework, development intervention, internal migration, Ladakh, theory of planned behaviourTato práce zkoumá dopad rozvojových intervencí na faktory migrace mezi studenty Spring Dales Public School v Ladaku. Ladakh, vysokohorský region v indickém Himálaji, prošel v posledních několika desetiletích výraznými změnami. Současně s rozvojem se zvýšila mobilita, kdy mnoho lidí opouští tradiční způsob života a odchází do měst. K tomuto trendu mohou přispívat intervence v oblasti rozvoje vzdělávání. Výzkum se zabývá problémem nedostatečného zastoupení zkoumaného tématu ve stávající literatuře, která se převážně zaměřuje na mezinárodní migraci, zatímco často opomíjí význam vnitřní migrace, zejména v regionech s podobnou charakteristikou jako Ladakh. Mimo jiné rozšiřuje omezené množství literatury zkoumající účinky rozvojových intervencí na migraci. Za použití integrativního koncepčního rámce, který kombinuje model aspirací a schopností s Ajzenovou teorií plánovaného chování, tento výzkum zkoumá, jak rozvojové iniciativy formují migrační aspirace jednotlivců a ovlivňují jejich migrační rozhodnutí. Metodický přístup zahrnuje kvantitativní průzkum provedený mezi respondenty ze škol Spring Dales Public School a kontrolních škol, což umožňuje srovnávací analýzu faktorů souvisejících s migrací. Dle výsledků mají příjemci rozvojové intervence realizované českou organizací Brontosauři v Himálajích...
This thesis investigates the impact of development interventions on migration drivers among students at Spring Dales Public School in Ladakh. Ladakh, a high-altitude region in the Indian Himalayas, has undergone considerable changes over the past few decades. Alongside development, there has been an increase in mobility, with many people leaving traditional ways of life for cities. The educational development interventions may contribute to this trend. This study addresses a critical gap in the existing literature, which predominantly focuses on international migration while often overlooking the importance of internal migration, particularly in regions like Ladakh. Additionally, it contributes to the limited body of literature exploring the effects of development interventions on migration. By employing an integrative conceptual framework that combines the aspiration-capability model with Ajzen's theory of planned behaviour, this research examines how development initiatives shape individuals' migration aspirations and influence their migration decisions. The methodological approach involves a quantitative survey conducted among respondents from Spring Dales Public School and control schools, enabling a comparative analysis of migration-related factors. The findings reveal that beneficiaries of...