Změny dopravní exponovanosti obcí v Česku: mapování, přínosy a implikace
Municipalities and changes in their traffic exposure: mapping, benefits and implications
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195129Identifikátory
SIS: 206902
Kolekce
- Kvalifikační práce [20083]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kraft, Stanislav
Horňák, Marcel
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Sociální geografie a regionální rozvoj
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
23. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
dopravní exponovanost, infrastruktura, dálnice, spillover efekty, rozvoj obcíKlíčová slova (anglicky)
traffic exposure, infrastructure, motorways, spillover effects, municipal developmentDizertační práce se zabývá problematikou dlouhodobých změn a dopadů nové silniční infrastruktury v České republice zprovozněné mezi roky 2005 a 2015. Předmětem výzkumu je nalezení vazby mezi vývojem klíčových socioekonomických ukazatelů v daném regionu a tím, jak zásadně se v daném regionu rozvinula silniční síť. Pozornost je přitom soustředěna především na geografickou úroveň obce. Ke kvantifikaci změny rozvoje silniční infrastruktury je definován ukazatel dopravní exponovanosti, který pro každou obec určuje, v jaké míře byla zasažena novou silniční infrastrukturou. Výzkum kombinuje prvky statistické analýzy a kvalitativního výzkumu a jeho cílem je systematicky zmapovat změny, které nová silniční infrastruktura přináší obcím, a to v oblastech, které nejsou nutně navázány jen na dopravu, jako např. zdraví, bezpečnost, ekonomická aktivita, ale také fyzická podoba uličního prostoru či síťování lokálních komunit. Můžeme tedy hovořit o tom, že hodnotíme spillover efekty nové dopravní infrastruktury (efekty "přelévající se" z dopravy do jiných společenských sfér). Vytvořený ukazatel dopravní exponovanosti na úrovni každé obce kombinuje změnu v dopravní dostupnosti (tj. změny v časové dostupnosti do center rozvoje) a změnu v dopravní vytíženosti (změny v intenzitě dopravy přímo projíždějící obcí). S jeho...
The dissertation deals with the long-term impacts of new road infrastructure in Czechia put into operation between 2005 and 2015. The object of the research is to find a link between the development of key socio-economic indicators in a given region and how substantially the road network has developed in that region. The key geographical level is the municipality. To quantify the change in the development of road infrastructure, a traffic exposure indicator is defined that determines for each municipality to what extent it has been affected by the new road infrastructure. The research combines elements of statistical analysis and qualitative research and aims to systematically map the changes that the new road infrastructure brings at the municipality level, in areas that are not necessarily linked to transport alone, such as health, safety, economic activity, but also the physical form of the street space and the networking of local communities. We can therefore talk about assessing the spill-over effects of new transport infrastructure (effects that are spilling-over from transport to other areas). The traffic exposure indicator developed at the level of each municipality combines the change in traffic accessibility (i.e., changes in travel time to development centers) and the change in traffic...