Zobrazit minimální záznam

(Non-)use of textbook in the geography lessons at lower secondary education.
dc.contributor.advisorHanus, Martin
dc.creatorFaltisová, Kateřina
dc.date.accessioned2024-06-28T06:37:07Z
dc.date.available2024-06-28T06:37:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190466
dc.description.abstractThis master's thesis addresses the issue of using geography textbooks by Czech teachers at the lower secondary education level. The uniqueness of this work lies in its focus on the specific aspects of teachers' approaches to textbooks, a topic that has not been explored in the Czech educational context. Given the variety of possibilities for working with textbooks, the main goal of this work is to identify the key features of textbooks that lead to teachers' decisions not to use them. One of the subsidiary goals is to perform an analysis of geographical topics in relation to the extent of textbook use in teaching. To fulfill these goals, semi-structured interviews were conducted with 25 geography teachers at the lower secondary education level. The interview scenario was based on the professional literature directly related to the topic. All interviews were subsequently transcribed and open coding of respondents' answers was conducted. The card sorting method was incorporated into the interviews, through which the most important functions and selection criteria for textbooks were evaluated by statistical methods. Subsequent analysis found that the method and extent of textbook use depend on the teacher's concept of teaching. It emerged that teachers consider the ability to present information to be...en_US
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá problematikou využívání učebnic zeměpisu českými učiteli na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Jedinečnosti této práce spočívá v jejím zaměření na specifické aspekty přístupu učitelů v učebnicím, což je téma, které nebylo zkoumáno v kontextu českého vzdělávacího prostředí. Vzhledem k různorodosti možností práce s učebnicemi je hlavní cíl této práce identifikovat klíčové vlastnosti učebnice, které vedou k učitelově rozhodnutí je (ne)využívat. Jedním z dílčích cílů je provést analýzu geografických témat s ohledem na míru využívání učebnic při výuce Pro naplnění těchto cílů byly prováděny polostrukturované rozhovory s 25 učiteli zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Scénář rozhovoru byl sestaven na základě odborné literatury přímo související s tématem. Všechny rozhovory byly následně přepsány a proběhlo otevřené kódování odpovědí respondentů. Do rozhovoru byla zakomponována metoda třídění karet, díky které byly statistickou metodou vyhodnoceny nejdůležitější funkce a kritéria výběru učebnic. Následnou analýzou bylo zjištěno, že způsob a míra využívání učebnic závisí na učitelově pojetí výuky. Ukázalo se, že za klíčovou vlastnost učebnic považují učitelé její schopnost prezentovat informace. Zásadní překážkou ve využívání učebnic je jejich...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectučebnice zeměpisucs_CZ
dc.subjectvyužívání učebniccs_CZ
dc.subjectdidaktické pomůckycs_CZ
dc.subjectvýuka geografiecs_CZ
dc.subjectgeography textbooksen_US
dc.subjectuse of textbooksen_US
dc.subjectdidactic aidsen_US
dc.subjectgeography educationen_US
dc.title(Ne)využívání učebnic ve výuce zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-07
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId254161
dc.title.translated(Non-)use of textbook in the geography lessons at lower secondary education.en_US
dc.contributor.refereeMarada, Miroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Geography for Upper Secondary Schools - Teacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství geografie pro střední školy - Učitelství dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠcs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Geography for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství geografie pro střední školy - Učitelství dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠcs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Geography for Upper Secondary Schools - Teacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Geography for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá problematikou využívání učebnic zeměpisu českými učiteli na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Jedinečnosti této práce spočívá v jejím zaměření na specifické aspekty přístupu učitelů v učebnicím, což je téma, které nebylo zkoumáno v kontextu českého vzdělávacího prostředí. Vzhledem k různorodosti možností práce s učebnicemi je hlavní cíl této práce identifikovat klíčové vlastnosti učebnice, které vedou k učitelově rozhodnutí je (ne)využívat. Jedním z dílčích cílů je provést analýzu geografických témat s ohledem na míru využívání učebnic při výuce Pro naplnění těchto cílů byly prováděny polostrukturované rozhovory s 25 učiteli zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Scénář rozhovoru byl sestaven na základě odborné literatury přímo související s tématem. Všechny rozhovory byly následně přepsány a proběhlo otevřené kódování odpovědí respondentů. Do rozhovoru byla zakomponována metoda třídění karet, díky které byly statistickou metodou vyhodnoceny nejdůležitější funkce a kritéria výběru učebnic. Následnou analýzou bylo zjištěno, že způsob a míra využívání učebnic závisí na učitelově pojetí výuky. Ukázalo se, že za klíčovou vlastnost učebnic považují učitelé její schopnost prezentovat informace. Zásadní překážkou ve využívání učebnic je jejich...cs_CZ
uk.abstract.enThis master's thesis addresses the issue of using geography textbooks by Czech teachers at the lower secondary education level. The uniqueness of this work lies in its focus on the specific aspects of teachers' approaches to textbooks, a topic that has not been explored in the Czech educational context. Given the variety of possibilities for working with textbooks, the main goal of this work is to identify the key features of textbooks that lead to teachers' decisions not to use them. One of the subsidiary goals is to perform an analysis of geographical topics in relation to the extent of textbook use in teaching. To fulfill these goals, semi-structured interviews were conducted with 25 geography teachers at the lower secondary education level. The interview scenario was based on the professional literature directly related to the topic. All interviews were subsequently transcribed and open coding of respondents' answers was conducted. The card sorting method was incorporated into the interviews, through which the most important functions and selection criteria for textbooks were evaluated by statistical methods. Subsequent analysis found that the method and extent of textbook use depend on the teacher's concept of teaching. It emerged that teachers consider the ability to present information to be...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV