Srovnání kurikulárních materiálů se zřetelem na výchovu k občanství v České republice a v USA
A Comparison of Curricular Materials in Regards to the Teaching of Civics in the Czech Republic and in the USA
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9159Identifikátory
SIS: 22071
Kolekce
- Kvalifikační práce [19351]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirásková, Věra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
14. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Cílem této diplomové práce bylo srovnání kurikulárních dokumentů vztahujících se ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost v ČR a Společenské vědy v USA. Dokumenty jsem porovnávala na různé úrovni obecnosti, od legislativního zakotvení až po jednotlivé školní vzdělávací programy. Každá tato úroveň je specifická a zabývá se problematikou z jiného úhlu, přesto lze vysledovat určité tendence, specifické pro dokumenty obou zemí: V USA jde o důraz na praktičnost a použitelnost dokumentu, přesně specifikuje, co je jeho smyslem a snaží se o maximální srozumitelnost. České dokumenty mívají někdy tendenci sklouznout do obecných prohlášení, ze kterých pro praxi nic nevyplývá, a na svého čtenáře klást vysoké nároky co se týče jejich srozumitelnosti. Americké dokumenty, ač nejsou psané mou mateřštinou, nevyžadovaly druhé přečtení pochopení toho, co vlastně deklarují. V této zamlženosti českých dokumentů vidím jeden ze zdrojů problémů, které přináší implementace reformy školství v České republice. Přestože dílčí cíle reforem obou zemí se liší, hlavní cíl zůstává stejný: Zajistit svým občanům co nej lepší možné vzdělání. Přestože se obě reformy potýkají s vlastními problémy, směřování obou je podle mého názoru v zásadě dobré, je jen třeba nezastavit se na půli cesty a pokračovat v práci na těch oblastech, které potřebují...
This diploma thesis is a comparative study of Czech and American curricular documents concerning the educational reform that is taking place both in the Czech Republic and the United States of America. By comparing the documents I have tried to find strengths and weaknesses of both reforms and educational systems in general and suggest some means of improvements in areas where I found it useful. I was comparing the documents on more different levels: In the first chapter I was concentrating on two acts as the bases of the educational reforms: No Child Left Behind in the USA and Národní program rozvoje vzdělávání v České republice [National program of educational development in the Czech Republic] in the Czech Republic. The second chapter is dealing with the national curricular frameworks, and is comparing the Czech national framework to Michigan Curriculum Framework. The third chapter is concerned with schools' own curricula, and with the recommended ways how to develop them in both countries. As this thesis is aimed at area social studies and at civic education particularly, the next chapter compares the content standards and benchmarks of both frameworks. In the practical part of this diploma thesis I described the project that I carried out at middle school Vinařská in Ústí nad Labem in the Czech...