Zobrazit minimální záznam

Festival of Defiance? "Majáles" in 50s and 60s of 20th century in Czechoslovakia.
dc.contributor.advisorHiml, Pavel
dc.creatorŠťástka, Jan
dc.date.accessioned2020-08-17T09:11:51Z
dc.date.available2020-08-17T09:11:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/83943
dc.description.abstractV této práci se na základě výzkumu dobových pramenů snažím rekonstruovat slavnosti pražských majáles v 50. a 60. letech 20. století a zjistit, zda se opravdu jednalo o vzdor proti "režimu", jak uvádí některé odborné texty. Na majáles nahlížím optikou Michaila Bachtina a kulturotvorných karnevalů, které mohou sloužit jako forma vyjednávání společenských změn. Světy smíchu a hry existují v prostředí jiných pravidel než každodenní svět vážnosti a mohou se stát prostředkem pro vyjednávání společenských změn i v totalitních či silně konzervativních režimech. Majáles vnímám jako karneval, který umožňuje tento přechod do světa "jen jako", skrze který studenti mohli vyjednávat o mnohých, v Československu jinak tabuizovaných, tématech. I když se svět "jen jako" může zdát oddělený od vážného světa, oba světy se navzájem ovlivňují a i formou hry a karnevalu je možné změnit společenská pravidla, která platí ve světě vážném. Zároveň jsou studenti chráněni i svou pozicí ve společnosti, mají širší práva než děti, ale stále ještě nepřešli do světa dospělých.cs_CZ
dc.description.abstractIn this thesis based on research of historical sources I try to reconstruct the Prague festival of majales in 50s and 60s of 20th century and understand if they were truly meant as an act of defiance against the communist "régime" as some historians say. My point of view is base around the theory of Michail Bachtin and carnival as form of culturally creative force which act as form of social order negotiation. Worlds of play and laughter exist as a parallel to the official mundane world with their own different rules and they can be used as a form of social negotiation even in totalitarian or strongly conservative "régimes". Majales is a form of carnival that grants the transition into the world of play. Students in Czechoslovakia could use this possibility to negotiate about many otherwise taboo topics. Even if the worlds of play and mundane seem to be separated they influence each other in many ways and even the rules of mundane world can be changed through play and carnival. Students are also protected by their liminal status between being a child and an adult. Which grants them more rights than children but less duties than adults.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectMajalesen_US
dc.subjectcarnivalen_US
dc.subjectplayen_US
dc.subjectcommunismen_US
dc.subjectCzechoslovakiaen_US
dc.subjectdefianceen_US
dc.subjectstudent movementen_US
dc.subjectMajálescs_CZ
dc.subjectkarnevalcs_CZ
dc.subjecthracs_CZ
dc.subjectkomunismuscs_CZ
dc.subjectČeskoslovenskocs_CZ
dc.subjectvzdorcs_CZ
dc.subjectstudentské hnutícs_CZ
dc.titleSlavnosti vzdoru? Majáles v 50. a 60. letech 20. století v ČSSR.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-09
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId138995
dc.title.translatedFestival of Defiance? "Majáles" in 50s and 60s of 20th century in Czechoslovakia.en_US
dc.contributor.refereeRoubal, Petr
dc.identifier.aleph002110791
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csV této práci se na základě výzkumu dobových pramenů snažím rekonstruovat slavnosti pražských majáles v 50. a 60. letech 20. století a zjistit, zda se opravdu jednalo o vzdor proti "režimu", jak uvádí některé odborné texty. Na majáles nahlížím optikou Michaila Bachtina a kulturotvorných karnevalů, které mohou sloužit jako forma vyjednávání společenských změn. Světy smíchu a hry existují v prostředí jiných pravidel než každodenní svět vážnosti a mohou se stát prostředkem pro vyjednávání společenských změn i v totalitních či silně konzervativních režimech. Majáles vnímám jako karneval, který umožňuje tento přechod do světa "jen jako", skrze který studenti mohli vyjednávat o mnohých, v Československu jinak tabuizovaných, tématech. I když se svět "jen jako" může zdát oddělený od vážného světa, oba světy se navzájem ovlivňují a i formou hry a karnevalu je možné změnit společenská pravidla, která platí ve světě vážném. Zároveň jsou studenti chráněni i svou pozicí ve společnosti, mají širší práva než děti, ale stále ještě nepřešli do světa dospělých.cs_CZ
uk.abstract.enIn this thesis based on research of historical sources I try to reconstruct the Prague festival of majales in 50s and 60s of 20th century and understand if they were truly meant as an act of defiance against the communist "régime" as some historians say. My point of view is base around the theory of Michail Bachtin and carnival as form of culturally creative force which act as form of social order negotiation. Worlds of play and laughter exist as a parallel to the official mundane world with their own different rules and they can be used as a form of social negotiation even in totalitarian or strongly conservative "régimes". Majales is a form of carnival that grants the transition into the world of play. Students in Czechoslovakia could use this possibility to negotiate about many otherwise taboo topics. Even if the worlds of play and mundane seem to be separated they influence each other in many ways and even the rules of mundane world can be changed through play and carnival. Students are also protected by their liminal status between being a child and an adult. Which grants them more rights than children but less duties than adults.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ
thesis.grade.code4
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021107910106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV