Slavnosti vzdoru? Majáles v 50. a 60. letech 20. století v ČSSR.
Festival of Defiance? "Majáles" in 50s and 60s of 20th century in Czechoslovakia.
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83943Identifiers
Study Information System: 138995
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Roubal, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
9. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Majáles, karneval, hra, komunismus, Československo, vzdor, studentské hnutíKeywords (English)
Majales, carnival, play, communism, Czechoslovakia, defiance, student movementV této práci se na základě výzkumu dobových pramenů snažím rekonstruovat slavnosti pražských majáles v 50. a 60. letech 20. století a zjistit, zda se opravdu jednalo o vzdor proti "režimu", jak uvádí některé odborné texty. Na majáles nahlížím optikou Michaila Bachtina a kulturotvorných karnevalů, které mohou sloužit jako forma vyjednávání společenských změn. Světy smíchu a hry existují v prostředí jiných pravidel než každodenní svět vážnosti a mohou se stát prostředkem pro vyjednávání společenských změn i v totalitních či silně konzervativních režimech. Majáles vnímám jako karneval, který umožňuje tento přechod do světa "jen jako", skrze který studenti mohli vyjednávat o mnohých, v Československu jinak tabuizovaných, tématech. I když se svět "jen jako" může zdát oddělený od vážného světa, oba světy se navzájem ovlivňují a i formou hry a karnevalu je možné změnit společenská pravidla, která platí ve světě vážném. Zároveň jsou studenti chráněni i svou pozicí ve společnosti, mají širší práva než děti, ale stále ještě nepřešli do světa dospělých.
In this thesis based on research of historical sources I try to reconstruct the Prague festival of majales in 50s and 60s of 20th century and understand if they were truly meant as an act of defiance against the communist "régime" as some historians say. My point of view is base around the theory of Michail Bachtin and carnival as form of culturally creative force which act as form of social order negotiation. Worlds of play and laughter exist as a parallel to the official mundane world with their own different rules and they can be used as a form of social negotiation even in totalitarian or strongly conservative "régimes". Majales is a form of carnival that grants the transition into the world of play. Students in Czechoslovakia could use this possibility to negotiate about many otherwise taboo topics. Even if the worlds of play and mundane seem to be separated they influence each other in many ways and even the rules of mundane world can be changed through play and carnival. Students are also protected by their liminal status between being a child and an adult. Which grants them more rights than children but less duties than adults.