Slavnosti vzdoru? Majáles v 50. a 60. letech 20. století v ČSSR.
Festival of Defiance? "Majáles" in 50s and 60s of 20th century in Czechoslovakia.
diplomová práce (NEOBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83943Identifikátory
SIS: 138995
Kolekce
- Kvalifikační práce [6814]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Roubal, Petr
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
9. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Majáles, karneval, hra, komunismus, Československo, vzdor, studentské hnutíKlíčová slova (anglicky)
Majales, carnival, play, communism, Czechoslovakia, defiance, student movementV této práci se na základě výzkumu dobových pramenů snažím rekonstruovat slavnosti pražských majáles v 50. a 60. letech 20. století a zjistit, zda se opravdu jednalo o vzdor proti "režimu", jak uvádí některé odborné texty. Na majáles nahlížím optikou Michaila Bachtina a kulturotvorných karnevalů, které mohou sloužit jako forma vyjednávání společenských změn. Světy smíchu a hry existují v prostředí jiných pravidel než každodenní svět vážnosti a mohou se stát prostředkem pro vyjednávání společenských změn i v totalitních či silně konzervativních režimech. Majáles vnímám jako karneval, který umožňuje tento přechod do světa "jen jako", skrze který studenti mohli vyjednávat o mnohých, v Československu jinak tabuizovaných, tématech. I když se svět "jen jako" může zdát oddělený od vážného světa, oba světy se navzájem ovlivňují a i formou hry a karnevalu je možné změnit společenská pravidla, která platí ve světě vážném. Zároveň jsou studenti chráněni i svou pozicí ve společnosti, mají širší práva než děti, ale stále ještě nepřešli do světa dospělých.
In this thesis based on research of historical sources I try to reconstruct the Prague festival of majales in 50s and 60s of 20th century and understand if they were truly meant as an act of defiance against the communist "régime" as some historians say. My point of view is base around the theory of Michail Bachtin and carnival as form of culturally creative force which act as form of social order negotiation. Worlds of play and laughter exist as a parallel to the official mundane world with their own different rules and they can be used as a form of social negotiation even in totalitarian or strongly conservative "régimes". Majales is a form of carnival that grants the transition into the world of play. Students in Czechoslovakia could use this possibility to negotiate about many otherwise taboo topics. Even if the worlds of play and mundane seem to be separated they influence each other in many ways and even the rules of mundane world can be changed through play and carnival. Students are also protected by their liminal status between being a child and an adult. Which grants them more rights than children but less duties than adults.