Zobrazit minimální záznam

The conception and the self-conception of a student at SPŠZ
dc.contributor.advisorPelikán, Jiří
dc.creatorFroldová, Vladimíra
dc.date.accessioned2017-03-31T10:04:38Z
dc.date.available2017-03-31T10:04:38Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/8254
dc.description.abstractThe aim of the diploma thesis was to characterize the conception and the self-conception of a student at the Secondary Technical school of Land surveying and Cartography. The conception of a student consists of three components: a general, subject and own teacher conception. There is no exact specification of a successful student at SPŠZ. A superficial tendency is prevailing, which characterizes the successful student according to his/her school results. The self-conception of the students is influenced not only by their school results but also their experiences and estimation of school education. 117 I have tried to suggest a self-reflective method of perceptional skills. By means of this method a teacher can realize his/her criteria of a successful student and how far and which way they influence his/her evaluation. The procedure, which can help to characterize a student self-conception in a social, performance and aspiration field, is an inseparable part of the method. The method is thoroughly explained in an illustrative example from my teacher practise.en_US
dc.description.abstractCílem této práce bylo zjistit jaké je pojetí a sebepojetí studenta střední průmyslové školy zeměměřické. Pojetí studenta se skládá ze tří složek a to obecného, předmětového a učitelova subjektivního pojetí. Na SPŠZ není přesně vymezeno, kdo je úspěšný student a kdo není. Převládá povrchní tendence, která vymezuje úspěšného studenta pouze na základě školního prospěchu. Sebepojetí studentů SPŠZ je ovlivněno nejen samotným školním prospěchem, ale i dosavadními zkušenostmi a hodnotami, které přikládají školnímu vzdělání. Na základě zjištěných údajů jsem se pokusila navrhnout sebereflektivní metodu percepčních dovedností. Prostřednictvím této metody si učitel uvědomí jaká jsou jeho kritéria úspěšného studenta a do jaké míry a jakým způsobem ovlivňují jeho klasifikaci. Nedílnou součástí metody jsou i techniky ke zjištění studentova sebepojetí a to v sociální, výkonové a aspirační oblasti. Metoda je podrobně vysvětlena v ilustrativním příkladu z mé vlastní učitelské praxe.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePojetí a sebepojetí studenta SPŠZcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-01-22
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId27641
dc.title.translatedThe conception and the self-conception of a student at SPŠZen_US
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
dc.identifier.aleph000946167
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této práce bylo zjistit jaké je pojetí a sebepojetí studenta střední průmyslové školy zeměměřické. Pojetí studenta se skládá ze tří složek a to obecného, předmětového a učitelova subjektivního pojetí. Na SPŠZ není přesně vymezeno, kdo je úspěšný student a kdo není. Převládá povrchní tendence, která vymezuje úspěšného studenta pouze na základě školního prospěchu. Sebepojetí studentů SPŠZ je ovlivněno nejen samotným školním prospěchem, ale i dosavadními zkušenostmi a hodnotami, které přikládají školnímu vzdělání. Na základě zjištěných údajů jsem se pokusila navrhnout sebereflektivní metodu percepčních dovedností. Prostřednictvím této metody si učitel uvědomí jaká jsou jeho kritéria úspěšného studenta a do jaké míry a jakým způsobem ovlivňují jeho klasifikaci. Nedílnou součástí metody jsou i techniky ke zjištění studentova sebepojetí a to v sociální, výkonové a aspirační oblasti. Metoda je podrobně vysvětlena v ilustrativním příkladu z mé vlastní učitelské praxe.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the diploma thesis was to characterize the conception and the self-conception of a student at the Secondary Technical school of Land surveying and Cartography. The conception of a student consists of three components: a general, subject and own teacher conception. There is no exact specification of a successful student at SPŠZ. A superficial tendency is prevailing, which characterizes the successful student according to his/her school results. The self-conception of the students is influenced not only by their school results but also their experiences and estimation of school education. 117 I have tried to suggest a self-reflective method of perceptional skills. By means of this method a teacher can realize his/her criteria of a successful student and how far and which way they influence his/her evaluation. The procedure, which can help to characterize a student self-conception in a social, performance and aspiration field, is an inseparable part of the method. The method is thoroughly explained in an illustrative example from my teacher practise.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990009461670106986


Soubory tohoto záznamu

No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV