Pojetí a sebepojetí studenta SPŠZ
The conception and the self-conception of a student at SPŠZ
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8254Identifiers
Study Information System: 27641
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
22. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem této práce bylo zjistit jaké je pojetí a sebepojetí studenta střední průmyslové školy zeměměřické. Pojetí studenta se skládá ze tří složek a to obecného, předmětového a učitelova subjektivního pojetí. Na SPŠZ není přesně vymezeno, kdo je úspěšný student a kdo není. Převládá povrchní tendence, která vymezuje úspěšného studenta pouze na základě školního prospěchu. Sebepojetí studentů SPŠZ je ovlivněno nejen samotným školním prospěchem, ale i dosavadními zkušenostmi a hodnotami, které přikládají školnímu vzdělání. Na základě zjištěných údajů jsem se pokusila navrhnout sebereflektivní metodu percepčních dovedností. Prostřednictvím této metody si učitel uvědomí jaká jsou jeho kritéria úspěšného studenta a do jaké míry a jakým způsobem ovlivňují jeho klasifikaci. Nedílnou součástí metody jsou i techniky ke zjištění studentova sebepojetí a to v sociální, výkonové a aspirační oblasti. Metoda je podrobně vysvětlena v ilustrativním příkladu z mé vlastní učitelské praxe.
The aim of the diploma thesis was to characterize the conception and the self-conception of a student at the Secondary Technical school of Land surveying and Cartography. The conception of a student consists of three components: a general, subject and own teacher conception. There is no exact specification of a successful student at SPŠZ. A superficial tendency is prevailing, which characterizes the successful student according to his/her school results. The self-conception of the students is influenced not only by their school results but also their experiences and estimation of school education. 117 I have tried to suggest a self-reflective method of perceptional skills. By means of this method a teacher can realize his/her criteria of a successful student and how far and which way they influence his/her evaluation. The procedure, which can help to characterize a student self-conception in a social, performance and aspiration field, is an inseparable part of the method. The method is thoroughly explained in an illustrative example from my teacher practise.