Pojetí a sebepojetí studenta SPŠZ
The conception and the self-conception of a student at SPŠZ
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8254Identifikátory
SIS: 27641
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
22. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Cílem této práce bylo zjistit jaké je pojetí a sebepojetí studenta střední průmyslové školy zeměměřické. Pojetí studenta se skládá ze tří složek a to obecného, předmětového a učitelova subjektivního pojetí. Na SPŠZ není přesně vymezeno, kdo je úspěšný student a kdo není. Převládá povrchní tendence, která vymezuje úspěšného studenta pouze na základě školního prospěchu. Sebepojetí studentů SPŠZ je ovlivněno nejen samotným školním prospěchem, ale i dosavadními zkušenostmi a hodnotami, které přikládají školnímu vzdělání. Na základě zjištěných údajů jsem se pokusila navrhnout sebereflektivní metodu percepčních dovedností. Prostřednictvím této metody si učitel uvědomí jaká jsou jeho kritéria úspěšného studenta a do jaké míry a jakým způsobem ovlivňují jeho klasifikaci. Nedílnou součástí metody jsou i techniky ke zjištění studentova sebepojetí a to v sociální, výkonové a aspirační oblasti. Metoda je podrobně vysvětlena v ilustrativním příkladu z mé vlastní učitelské praxe.
The aim of the diploma thesis was to characterize the conception and the self-conception of a student at the Secondary Technical school of Land surveying and Cartography. The conception of a student consists of three components: a general, subject and own teacher conception. There is no exact specification of a successful student at SPŠZ. A superficial tendency is prevailing, which characterizes the successful student according to his/her school results. The self-conception of the students is influenced not only by their school results but also their experiences and estimation of school education. 117 I have tried to suggest a self-reflective method of perceptional skills. By means of this method a teacher can realize his/her criteria of a successful student and how far and which way they influence his/her evaluation. The procedure, which can help to characterize a student self-conception in a social, performance and aspiration field, is an inseparable part of the method. The method is thoroughly explained in an illustrative example from my teacher practise.