Funkcionalita a problémy v psaní u žáků Comenia Script (v etapě upevněného čtení)
Comenia Script - handwriting and problems at third grade
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65637Identifikátory
SIS: 132585
Kolekce
- Kvalifikační práce [19351]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sotáková, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
psaní, hodnocení písemných produktů, metoda Comenia Script, psaní ve třetí tříděKlíčová slova (anglicky)
writing, evaluation of the written products, Comenia Script method, handwriting during the third gradePředkládaná diplomová práce se věnuje problematice písma Comenia Script u žáků třetích tříd základních škol. Práce je tradičně rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována škoní výuce psaní, rozdílům ve výuce v analyticko- -syntetické a genetické metodě, formování individuálního rukopisu. Značný prostor je věnován ústřednímu tématu písmu Comenia Script (okolnostem vzniku, jeho tvarovým charakteristikám, průběhu pokusného ověřování, aktuálním výzkumům). Další kapitola představuje škály určené k hodnocení písma (Matějček, Zelinková, Veverková). V praktické části představujeme námi přizpůsobenou hodnotící škálu Jany Veverkové (2011), jejímž prostřednictvím jsme hodnotili písemné projevy devadesáti žáků, kteří píší písmem Comenia Script. Zároveň byli vyučováni analyticko- -syntetickou nebo genetickou metodou výuky čtení a psaní, tudíž jsme mohli výsledky porovnat také z hlediska obou metod. Cíl této práce tkví v popisu typického písemného projevu žáka píšícího v Comenia Scriptu, přizpůsobení hodnotící škály Veverkové (2011), aby vyhovovala hodnocení písma ve třetí třídě. V neposlední řadě bychom chtěli porovnáním analýz dat popsat případné rozdíly mezi skupinami žáků vyučovaných analyticko-syntetickou a genetickou metodou. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The following thesis focuses on the topic of the system of writing "Comenia Script", used by the pupils of the third grade of basic schools. The thesis consists - as usual - of two parts: a theoretical one and a practical one. The theoretical part deals with the school tuition of writing, the differences in the teaching of analytic- synthetic and genetic method, and forming of the individual handwriting. A substantial part focuses on the central theme, the Comenia Script (the circumstances of its origin, its shape characteristics, the course of its experimental testing, and current researches). The next chapter concerns itself with the scales designated for assessment of the writing (Matějček, Zelinková, Veverková). In the practical part we introduce the assessing scale of Jana Veverková (2011), adapted by us. By the means of this scale we were assessing the written expressions of ninety pupils using Comenia Script. At the same time, the pupils were taught by the analytic-synthetic or genetic method of reading and writing tuition, therefore we were able to compare the results also from the point of view of both methods. The aim of this thesis is to describe the typical written expression of a pupil using the Comenia Script and also adapting the Veverková assessment scale (2011), so that it convenes for...