Zobrazit minimální záznam

Factors influencing the development of sibling relationship from the perspective of healthy siblings of children with disabilities
dc.contributor.advisorKucharská, Anna
dc.creatorSoukupová, Marie
dc.date.accessioned2017-04-27T22:34:13Z
dc.date.available2017-04-27T22:34:13Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/38730
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá percepcí sourozeneckého vztahu z pohledu zdravého sourozence dítěte s mentálním postižením. První část této práce pojednává o sourozeneckém vztahu jako součásti systému rodiny, upozorňuje na specifika tohoto vztahu. Dále se věnuje sourozeneckému vztahu v jeho vývoji, s tím, že upozorňuje na možné problematické okamžiky, obtížné situace a pocity, které provázejí sourozenecký vztah a na které ve svých výpovědích upozornili samotní sourozenci. V empirické části je prezentována kvalitativní analýza dat, která byla získána od 7 informantů metodou semistrukturovaného interview. Cílem práce bylo odhalit faktory, které podporují či narušují sourozenecký vztah z pohledu zdravých sourozenců. Výsledky prokázaly tyto vlivy: významné působení rodičů, vliv přátel, rodiny, společný čas a dostatek komunikace se sourozencem s postižením, a také svět podpory, který zahrnuje přístup k informacím, podpůrným programům. Svou roli sehrává pro některé sourozence i víra v Boha, životní prostor, volný čas a prostor pro sebe. Tyto faktory mohou být nápomocné rodičům těchto dětí, samotným sourozencům, pomáhajícím pracovníkům, mohou být i inspirací pro podpůrné programy pro sourozence.cs_CZ
dc.description.abstractThis research study is focused on perceptions of sibling relationships from the perspective of healthy siblings of children with mental disabilities. The first part of this study perceives the sibling relationships as a part of the family system and notices the particularities of the relationships when one of the children is mentally handicapped. The study also deals with the development of the sibling relationship and notices some problematic moments, difficult situations and feelings that the polled siblings mentioned. In the empirical part, we presented a qualitative analysis of the data obtained from 7 informants using the method of a semi-structured interview. The aim of this study was to uncover the factors of the sibling relationships that are supportive or disturbing from the point of view of the healthy siblings. Following influences have been identified: significant influence of parents, influence of friends, influence of family, time spent together and enough communication with siblings with disabilities, but also the "supportive world" (i.e. the Internet or some supportive psychological programs). For some siblings the belief in God can be of importance; and also the living space, leisure time and space for themselves. These factors may be helpful to the parents of these children, the siblings...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectsourozenecký vztahcs_CZ
dc.subjectvývoj sourozeneckého vztahucs_CZ
dc.subjectmentální postiženícs_CZ
dc.subjectsibling relationshipen_US
dc.subjectthe development of the sibling relationshipen_US
dc.subjectchildren with mental disabilitiesen_US
dc.titleFaktory ovlivňující vývoj sourozeneckého vztahu z pohledu zdravého sourozence dítěte s postiženímcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-06-02
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId83045
dc.title.translatedFactors influencing the development of sibling relationship from the perspective of healthy siblings of children with disabilitiesen_US
dc.contributor.refereeValentová, Hana
dc.identifier.aleph001366797
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá percepcí sourozeneckého vztahu z pohledu zdravého sourozence dítěte s mentálním postižením. První část této práce pojednává o sourozeneckém vztahu jako součásti systému rodiny, upozorňuje na specifika tohoto vztahu. Dále se věnuje sourozeneckému vztahu v jeho vývoji, s tím, že upozorňuje na možné problematické okamžiky, obtížné situace a pocity, které provázejí sourozenecký vztah a na které ve svých výpovědích upozornili samotní sourozenci. V empirické části je prezentována kvalitativní analýza dat, která byla získána od 7 informantů metodou semistrukturovaného interview. Cílem práce bylo odhalit faktory, které podporují či narušují sourozenecký vztah z pohledu zdravých sourozenců. Výsledky prokázaly tyto vlivy: významné působení rodičů, vliv přátel, rodiny, společný čas a dostatek komunikace se sourozencem s postižením, a také svět podpory, který zahrnuje přístup k informacím, podpůrným programům. Svou roli sehrává pro některé sourozence i víra v Boha, životní prostor, volný čas a prostor pro sebe. Tyto faktory mohou být nápomocné rodičům těchto dětí, samotným sourozencům, pomáhajícím pracovníkům, mohou být i inspirací pro podpůrné programy pro sourozence.cs_CZ
uk.abstract.enThis research study is focused on perceptions of sibling relationships from the perspective of healthy siblings of children with mental disabilities. The first part of this study perceives the sibling relationships as a part of the family system and notices the particularities of the relationships when one of the children is mentally handicapped. The study also deals with the development of the sibling relationship and notices some problematic moments, difficult situations and feelings that the polled siblings mentioned. In the empirical part, we presented a qualitative analysis of the data obtained from 7 informants using the method of a semi-structured interview. The aim of this study was to uncover the factors of the sibling relationships that are supportive or disturbing from the point of view of the healthy siblings. Following influences have been identified: significant influence of parents, influence of friends, influence of family, time spent together and enough communication with siblings with disabilities, but also the "supportive world" (i.e. the Internet or some supportive psychological programs). For some siblings the belief in God can be of importance; and also the living space, leisure time and space for themselves. These factors may be helpful to the parents of these children, the siblings...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990013667970106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV