Faktory ovlivňující vývoj sourozeneckého vztahu z pohledu zdravého sourozence dítěte s postižením
Factors influencing the development of sibling relationship from the perspective of healthy siblings of children with disabilities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38730Identifiers
Study Information System: 83045
Collections
- Kvalifikační práce [19354]
Author
Advisor
Referee
Valentová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sourozenecký vztah, vývoj sourozeneckého vztahu, mentální postiženíKeywords (English)
sibling relationship, the development of the sibling relationship, children with mental disabilitiesTato bakalářská práce se zabývá percepcí sourozeneckého vztahu z pohledu zdravého sourozence dítěte s mentálním postižením. První část této práce pojednává o sourozeneckém vztahu jako součásti systému rodiny, upozorňuje na specifika tohoto vztahu. Dále se věnuje sourozeneckému vztahu v jeho vývoji, s tím, že upozorňuje na možné problematické okamžiky, obtížné situace a pocity, které provázejí sourozenecký vztah a na které ve svých výpovědích upozornili samotní sourozenci. V empirické části je prezentována kvalitativní analýza dat, která byla získána od 7 informantů metodou semistrukturovaného interview. Cílem práce bylo odhalit faktory, které podporují či narušují sourozenecký vztah z pohledu zdravých sourozenců. Výsledky prokázaly tyto vlivy: významné působení rodičů, vliv přátel, rodiny, společný čas a dostatek komunikace se sourozencem s postižením, a také svět podpory, který zahrnuje přístup k informacím, podpůrným programům. Svou roli sehrává pro některé sourozence i víra v Boha, životní prostor, volný čas a prostor pro sebe. Tyto faktory mohou být nápomocné rodičům těchto dětí, samotným sourozencům, pomáhajícím pracovníkům, mohou být i inspirací pro podpůrné programy pro sourozence.
This research study is focused on perceptions of sibling relationships from the perspective of healthy siblings of children with mental disabilities. The first part of this study perceives the sibling relationships as a part of the family system and notices the particularities of the relationships when one of the children is mentally handicapped. The study also deals with the development of the sibling relationship and notices some problematic moments, difficult situations and feelings that the polled siblings mentioned. In the empirical part, we presented a qualitative analysis of the data obtained from 7 informants using the method of a semi-structured interview. The aim of this study was to uncover the factors of the sibling relationships that are supportive or disturbing from the point of view of the healthy siblings. Following influences have been identified: significant influence of parents, influence of friends, influence of family, time spent together and enough communication with siblings with disabilities, but also the "supportive world" (i.e. the Internet or some supportive psychological programs). For some siblings the belief in God can be of importance; and also the living space, leisure time and space for themselves. These factors may be helpful to the parents of these children, the siblings...