Zobrazit minimální záznam

The Perception of Space of People from Various Cultures and its Effect of their Languages
dc.contributor.advisorMachová, Svatava
dc.creatorPěknicová, Gabriela
dc.date.accessioned2017-03-17T09:40:13Z
dc.date.available2017-03-17T09:40:13Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2667
dc.description.abstractCílem DP je zjistit, jak nositelé české a německé kultury vnímají prostor, a vyvrátit/potvrdit hypotézu, že je možné, že i jazyky sousedních národů s velmi blízkými kulturami konceptualizuji okolni svět ne zcela shodně. Téma DP patří do oblasti kognitivní lingvistiky, která se u nás zatim neprosadila jako významnější směr. Z toho důvodu je prvni (úvodni) část věnována jejimu popisu a charakteristice. Druhá část zjišťuje český jazykový obraz slova - ' pojmu prostor, třetí část německý jazykový obraz slova - pojmu der Raum. Předpokladem pro zjištění jazykových obrazů slova - pojmu prostor/der Raum je provedeni kognitivní analýzy a metaforicko-metonymické konceptualizace slova - pojmu prostor/der Raum. Čtvrtá část srovnává oba jazykové obrazy. Výsledky srovnáni dokazuji, že vnimáni prostoru nositeli české a německé kultury je shodné. V poslední části je navrženo, jak je možné poznatky kognitivní lingvistiky (převážně kognitivní analýzu) využit ve výuce mateřského a cizího jazyka na střední škole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractDas Ziel der DA sollte feststellen, wie die Träger der tschechischen und der deutschen Kultur den Raum wahrnehmen. Er sollte die Hypothese widerlegen/bestätigen, dass es möglich ist, dass die Sprachen der Nachbarvölker mit sehr nahen Kulturen ihre Umwelt nicht ganz ähnlich konzeptualisieren. Das Thema der DA gehört zum Bereich der Kognitiven Linguistik, die bisher bei uns nicht durchsetzt wurde als eine Richtung von größerer Bedeutung. Aus diesem Grund wird der erste (Einleitungs-) Teil deren Beschreibung und Charakteristik gewidmet. Der zweite Teil stellt den tschechischen Sprachbild des Wortes - Begriffes prostor fest, der dritte Teil den deutschen Sprachbild des Wortes - Begriffes der Raum. Die Voraussetzung für die Feststellung der Sprachbilder des Wortes - Begriffes prostor/der Raum ist die Durchführung der kognitiven Analyse und der metaphorischmetonymischen Konzeptualisation des Wortes - Begriffes prostor/der Raum. Der vierte Teil vergleicht die beiden Sprachbilder. Die Ergebnisse der Komparation beweisen, dass die Wahrnehmung des Raumes von den Trägern der tschechischen und der deutschen Kultur gleich ist. Im letzten Teil wird vorgeschlagen, wie man die Kenntnisse der Kognitiven Linguistik (vor allem kognitive Analyse) im Unterricht der Muttersprache und der Fremdsprache ausnützen könnte. Powered by...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVnímání prostoru nositeli různých kultur a jeho odraz v jejich jazycecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-01-18
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId20277
dc.title.translatedThe Perception of Space of People from Various Cultures and its Effect of their Languagesen_US
dc.contributor.refereeChejnová, Pavla
dc.identifier.aleph000398256
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Germanen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Germanen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem DP je zjistit, jak nositelé české a německé kultury vnímají prostor, a vyvrátit/potvrdit hypotézu, že je možné, že i jazyky sousedních národů s velmi blízkými kulturami konceptualizuji okolni svět ne zcela shodně. Téma DP patří do oblasti kognitivní lingvistiky, která se u nás zatim neprosadila jako významnější směr. Z toho důvodu je prvni (úvodni) část věnována jejimu popisu a charakteristice. Druhá část zjišťuje český jazykový obraz slova - ' pojmu prostor, třetí část německý jazykový obraz slova - pojmu der Raum. Předpokladem pro zjištění jazykových obrazů slova - pojmu prostor/der Raum je provedeni kognitivní analýzy a metaforicko-metonymické konceptualizace slova - pojmu prostor/der Raum. Čtvrtá část srovnává oba jazykové obrazy. Výsledky srovnáni dokazuji, že vnimáni prostoru nositeli české a německé kultury je shodné. V poslední části je navrženo, jak je možné poznatky kognitivní lingvistiky (převážně kognitivní analýzu) využit ve výuce mateřského a cizího jazyka na střední škole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enDas Ziel der DA sollte feststellen, wie die Träger der tschechischen und der deutschen Kultur den Raum wahrnehmen. Er sollte die Hypothese widerlegen/bestätigen, dass es möglich ist, dass die Sprachen der Nachbarvölker mit sehr nahen Kulturen ihre Umwelt nicht ganz ähnlich konzeptualisieren. Das Thema der DA gehört zum Bereich der Kognitiven Linguistik, die bisher bei uns nicht durchsetzt wurde als eine Richtung von größerer Bedeutung. Aus diesem Grund wird der erste (Einleitungs-) Teil deren Beschreibung und Charakteristik gewidmet. Der zweite Teil stellt den tschechischen Sprachbild des Wortes - Begriffes prostor fest, der dritte Teil den deutschen Sprachbild des Wortes - Begriffes der Raum. Die Voraussetzung für die Feststellung der Sprachbilder des Wortes - Begriffes prostor/der Raum ist die Durchführung der kognitiven Analyse und der metaphorischmetonymischen Konzeptualisation des Wortes - Begriffes prostor/der Raum. Der vierte Teil vergleicht die beiden Sprachbilder. Die Ergebnisse der Komparation beweisen, dass die Wahrnehmung des Raumes von den Trägern der tschechischen und der deutschen Kultur gleich ist. Im letzten Teil wird vorgeschlagen, wie man die Kenntnisse der Kognitiven Linguistik (vor allem kognitive Analyse) im Unterricht der Muttersprache und der Fremdsprache ausnützen könnte. Powered by...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
dc.identifier.lisID990003982560106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV