Zobrazit minimální záznam

Long-term functional consequences of early clonazepam exposure in immature rats
dc.contributor.advisorKubová, Hana
dc.creatorŠubrt, Martin
dc.date.accessioned2017-04-20T07:22:34Z
dc.date.available2017-04-20T07:22:34Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25311
dc.description.abstractVzhledem k širokému spektru účinnosti představují benzodiazepiny (BZs) jedny z nejčastěji předepisovaných léčiv. V určitých indikacích jsou podávány i během těhotenství a novorozencům či kojencům. Klinické studie však naznačují, že podávání těchto látek v časných stadiích vývoje může dlouhodobě ovlivnit chování jedince. V klinické praxi je těžké oddělit následky časného podávání BZs od změn spojených s vlastním onemocněním. Jednou z možností, jak stanovit rizika podávání těchto látek pro vyvíjející se mozek je použití relevantních experimentálních modelů. Úkolem předkládané studie bylo zhodnotit rizika podávání clonazepamu (CZP) pro další vývoj funkčních schopností jedince. Mláďatům potkana byl podáván CZP v terapeuticky relevantních dávkách (0.1 - 1 mg/kg/den) v průběhu pěti dní (od postnatálního dne /P/ 7 do P11) Zvířata byla opakovaně testována s použitím baterie behaviorálních testů hodnotících kognitivní funkce, motivaci a emocionalitu od P12 až P90. Výsledky ukazují, že podávání CZP v testovaných dávkách ve fázi vývoje odpovídající stadiu lidského nedonošence až novorozence nevede k porušení paměti a schopnosti učení s výjimkou dlouhodobé habituace. Dochází však ke zvýšení lokomoční activity a snížení motivace. V období adolescence byla u zvířat, kterým byl CZP podáván, nalezena změna sociálního...cs_CZ
dc.description.abstractBenzodiazepines (BZs) are widely prescribed because of broad spectrum of therapeutic effects. Under specific conditions they can be used during the pregnancy and early postnatally in humans. However, clinical studies suggest their possible behavioral teratogenicity even though it is difficult to separate consequences of early BZs exposure from underlying pathologies in clinical practice. Therefore experimental studies can help us to determine risks of early BZs treatment for later development. Present study was designed to assess functional consequences of early exposure to clonazepam (CZP). Immature rats were exposed to therapeutically relevant doses of CZP (0.1 - 1 mg/kg/day). CZP was administered for five consecutive day starting at postnatal (P) day 7. Behavioral tests started 24 hours after the last CZP injection (i.e. at P12) and continued up to the age of 4 months. Battery of behavioral tests evaluating cognitive functions, motivation and emotionality was used in this study. Present data show that early CZP exposure does not affect memory and learning abilities, but it leads to the increase of locomotor activity, decreased motivation and impairment of long term habituation. None of these effects was clearly dose-dependent. Importantly, early CZP-exposure changed social behavior (social interactions...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleLong-term functional consequences of early clonazepam exposure in immature ratscs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-15
dc.description.departmentDep. of Physiology and Develop. Biology (obsolete)en_US
dc.description.departmentKatedra fyziol. živočichů a vývoj. biol. (zrušena)cs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId34725
dc.title.translatedLong-term functional consequences of early clonazepam exposure in immature ratsen_US
dc.contributor.refereeLandová, Eva
dc.identifier.aleph001226893
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFyziologie živočichůcs_CZ
thesis.degree.disciplineAnimal Physiologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra fyziol. živočichů a vývoj. biol. (zrušena)cs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Dep. of Physiology and Develop. Biology (obsolete)en_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFyziologie živočichůcs_CZ
uk.degree-discipline.enAnimal Physiologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVzhledem k širokému spektru účinnosti představují benzodiazepiny (BZs) jedny z nejčastěji předepisovaných léčiv. V určitých indikacích jsou podávány i během těhotenství a novorozencům či kojencům. Klinické studie však naznačují, že podávání těchto látek v časných stadiích vývoje může dlouhodobě ovlivnit chování jedince. V klinické praxi je těžké oddělit následky časného podávání BZs od změn spojených s vlastním onemocněním. Jednou z možností, jak stanovit rizika podávání těchto látek pro vyvíjející se mozek je použití relevantních experimentálních modelů. Úkolem předkládané studie bylo zhodnotit rizika podávání clonazepamu (CZP) pro další vývoj funkčních schopností jedince. Mláďatům potkana byl podáván CZP v terapeuticky relevantních dávkách (0.1 - 1 mg/kg/den) v průběhu pěti dní (od postnatálního dne /P/ 7 do P11) Zvířata byla opakovaně testována s použitím baterie behaviorálních testů hodnotících kognitivní funkce, motivaci a emocionalitu od P12 až P90. Výsledky ukazují, že podávání CZP v testovaných dávkách ve fázi vývoje odpovídající stadiu lidského nedonošence až novorozence nevede k porušení paměti a schopnosti učení s výjimkou dlouhodobé habituace. Dochází však ke zvýšení lokomoční activity a snížení motivace. V období adolescence byla u zvířat, kterým byl CZP podáván, nalezena změna sociálního...cs_CZ
uk.abstract.enBenzodiazepines (BZs) are widely prescribed because of broad spectrum of therapeutic effects. Under specific conditions they can be used during the pregnancy and early postnatally in humans. However, clinical studies suggest their possible behavioral teratogenicity even though it is difficult to separate consequences of early BZs exposure from underlying pathologies in clinical practice. Therefore experimental studies can help us to determine risks of early BZs treatment for later development. Present study was designed to assess functional consequences of early exposure to clonazepam (CZP). Immature rats were exposed to therapeutically relevant doses of CZP (0.1 - 1 mg/kg/day). CZP was administered for five consecutive day starting at postnatal (P) day 7. Behavioral tests started 24 hours after the last CZP injection (i.e. at P12) and continued up to the age of 4 months. Battery of behavioral tests evaluating cognitive functions, motivation and emotionality was used in this study. Present data show that early CZP exposure does not affect memory and learning abilities, but it leads to the increase of locomotor activity, decreased motivation and impairment of long term habituation. None of these effects was clearly dose-dependent. Importantly, early CZP-exposure changed social behavior (social interactions...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra fyziol. živočichů a vývoj. biol. (zrušena)cs_CZ
dc.identifier.lisID990012268930106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV