Školní úspěch a sebepojetí pohledem dospělých se specifickými poruchami učení
School success and self-approach in view of adult with a learning disability
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23515Identifikátory
SIS: 83116
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
31. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Předmětem zkoumání této diplomové práce je kvalitativní výzkum týkající se školní úspěšnosti a sebepojetí pohledem sedmi dospělých jedinců se specifickými poruchami učení. Těchto sedm dospělých jedinců ve věku 24, 38, 24, 26, 26, 35, 26 let bylo ochotno vyplnit dotazník, poskytnout strukturovaný rozhovor a být k dispozici v souvislosti s dalším upřesňováním jejich výpovědí, a to v rozmezí 16-ti měsíců. K analýze a následnému zpracování byly využity všechny sebrané materiály. Dotazník byl pro všechny respondenty jednotný. Otázky ke strukturovanému rozhovoru byly vytvořeny na základě sebraných odpovědí z dotazníku. Analýza a explanace byla vedena v duchu fenomenologického přístupu, šlo o zjišťování podstaty a souvislostí u prožitků respondentů z období jejich školní docházky, jež se týkaly zejména jejich školní úspěšnosti. Cílem bylo zjistit odpovědi na následující otázky: Co znamená školní úspěch pro žáky s SPU? Považují školní úspěch ve smyslu klasifikace za úspěch a školní neúspěch za neúspěch? Co znamená školní úspěch pro rodiče těchto žáků? Mají děti s SPU pocit, že je jejich rodiče vidí jako školně úspěšné či neúspěšné? Jaký vliv má na sebepojetí skutečnost, že je žákem s SPU? Jaký postoj mají žáci s SPU ke svojí diagnóze? Vidí žáci s SPU příčinu svého školního neúspěchu v SPU? Je školní úspěch či...
The subject of research in this diploma thesis is qualitative investigation reflecting school success and self-approach in view of seven mature individuals with learning disability. These seven mature individuals aging 24, 38, 24, 26, 26, 35, 26 were free to fill checklist, offer structured interview and be at hand to clarify more their answers in period of 16 months. All gathered materials were used for analysis and further process. Checklist was unified for all respondents. Questions for structured interview were made based on gathered checklist answers. Analysis and elucidation were led with the spirit of fenomenologie access, concern was to find the root and context in respondents' experiences from school attendance, especially respecting their school success. The goal was to find answers for these questions: What is the meaning of school success for pupils with a learning disability? Do they rate school success (as classification) as success and school failure as failure? What means school success for students' parents? Do children with a learning disability have feeling that their parents see them as school successful or unsuccessful? What impact on self-approach has the fact the student has a learning disability? What position hold students with a learning disability to their diagnosis? Do students...