Aktivní poslech hudby a jeho technické zázemí pro realizaci
Active Listening In Music Teaching Along With Its Technical Background
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22277Identifikátory
SIS: 81495
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bělohlávková, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
19. 1. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Autorský abstrakt Tématem diplomové práce je aktivní poslech v hudební výchově a jeho technické zázemí pro realizaci. Teoretická část počíná vývojem poslechu hudby ve škole. Poté se v dalších kapitolách podrobně rozpracovává teorie aktivního poslechu včetně jeho jednotlivých etap. Kapitola o technickém zázemí, která seznamuje s výběrovými technickými pomůckami jako je cd přehrávač, interaktivní tabule, elektronické klávesy a hudební počítačové programy, teoretickou část diplomové práce uzavírá. Praktická část diplomové práce obsahuje dva metodické příklady práce s počítačem v hodině hudební výchovy s cílem ukázat, jak lze využít moderní techniky zejména hudebních počítačových programů v aktivní přípravě i v samotném poslechu hudby. V prvním příkladu se pracuje v notačním programu Sibelius, ve kterém se zpracovává symfonická báseň Vltava z cyklu Má vlast od Bedřicha Smetany. Druhý metodický příklad navazuje tematicky na první ukázku. Zakládá se na samostatné tvůrčí činnosti žáků v programu Sound Forge, kdy se žáci pokoušejí o avantgardní přetvoření Smetanovy Vltavy. Obě ukázky jsou koncipovány tak, aby žáci pochopili, jak se podílejí výrazové prostředky na náladě skladby. Třetí metodická ukázka je pojata fonnou exkurze do hudebního nahrávacího studia, která se na aktivní poslech a zvláště jeho technické...
The topic ofmy thesis is an active listening in music teaching along with its technical background. The theoretical part starts with the development of listening at school. In the following chapters the theory of active listening, including its single phases, is elaborated. The theoretical part of the thesis is concluded by chapter about the technical background, which introduces technical utilities such as CD player, interactive boards, electronic keyboard or musical computer programs. The practical part of thesis contains of two methodical examples of working with the computer during a music lesson, which shows how a modem technology, especially musical computer programs, can be used in active preparation as well as in the listening itself. The first example works with Sibelius computer notation system cultivating Smetana's symphonic poem from Ma vlast cycle. The second methodical example thematically connects to the first illustration. It is based upon individual creative activity of students with a Sound Forge program where are the students due to remake Smetana's Vltava in an avant-garde way. Both examples are drawn up so the students would understand how phraseology contributes to the final mode of music. Third methodical example is actually an excursion to a musical recording studio which...