Rozbité odrazy a jejich obrazy - harmonické a neharmonické mezilidské vztahy v dětské tvorbě
Broken Reflections and Their Images - Harmonious and Inharmonious Interpersonal Relations in Children's Art
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201132Identifikátory
SIS: 282793
Kolekce
- Kvalifikační práce [19976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
20. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
výtvarný úkol, dětský výtvarný projev, starší školní věk, rodina, mezilidské vztahyKlíčová slova (anglicky)
art assignment, children's artistic expression, older school age, family, interpersonal relationshipsBroken ReflectionsDiplomová práce se zabývá harmonickými a neharmonickými vztahy, a jejich zobrazením v dětské tvorbě. Cílem je, aby žáci reflektovali své zkušenosti s mezilidskými vztahy v rámci výtvarné tvorby. Předložený text toho dosahuje teoretickým vymezením tématu a dále pak naplánováním, realizací a reflexí tematické řady. Následně pak provedením drobné výzkumné sondy. Výzkumná řada je podpořena didaktickým zkoumáním využití potenciálu tematiky vztahovosti v konkrétní skupině žáků na vyšším stupni gymnázia. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. V praktické části práce se předkládá didaktický a výzkumný pohled na realizaci výtvarné řady. V teoretické části se zabývám především rodinou, psychickými potřebami dítěte, jeho ontogenetickým vývojem a teoretickým rámcem definice vztahů na různých úrovních. Rodina je všeobecně považována za základní jednotku společnosti, a hraje klíčovou roli ve vývoji jedince. Proto je důležité pochopit, jak rodinné vztahy ovlivňují psychický a emocionální vývoj dítěte. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum. Prostřednictvím čtyř samostatně naplánovaných výtvarných aktivit bude využit reflexivní model Donalda Schöna k prozkoumání kvality těchto aktivit po stránce metodické i organizační. Jednotlivé fáze hodiny budou důkladně prozkoumány v delším časovém...
The thesis deals with harmonic and inharmonic relationships and their representation in children's art. The aim is for pupils to reflect on their experiences of interpersonal relationships within their artwork. The present text achieves this by theoretically defining the topic and then planning, implementing and reflecting on the thematic series. This is followed by conducting a small-scale research probe. The research series is supported by adidactic exploration of the potential ofusing the theme of relationality inaspecific group ofpupils atupper secondaryschool. The thesis is dividedintoatheoreticalanda practical part. The practical part of the thesis presents a didactic and research perspective on the implementation of the art series. In the theoretical part, I am mainly concerned with the family, the psychological needs of the child, its ontogenetic development and the theoretical framework for defining relationships at different levels. The family is generally considered to be the basic unit of society, and plays a key role in the development of the individual. Therefore, it is important to understand how family relationships influence the child's psychological and emotional development. The practical part is focused on qualitative research. Through four independently planned art activities,...