Zastoupení modernistického modelu výtvarné výchovy ve výtvarných činnostech v MŠ
Representation of the Modernist Model of Art Education in Art Activities in Kindergartens
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201109Identifikátory
SIS: 281243
Kolekce
- Kvalifikační práce [19976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
26. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
plánování, realizace a reflexe výtvarných činností, typ vzdělání učitelek MŠ, oborová relevace, modernistický didaktický model, výtvarná médiaKlíčová slova (anglicky)
planning, implementation and reflection of art activities, type of education of kindergarten teachers, disciplinary relevance, modernist didactic model, art mediaDiplomová práce se zabývá tématem Zastoupení modernistického modelu výtvarné výchovy ve výtvarných činnostech v MŠ. Cílem práce je zjistit, jaké jsou vazby mezi vzděláním respondentek a modernistickým pojetím výtvarné výchovy. Jak probíhají výtvarné činnosti v konkrétních mateřských školách, kde respondentky působí. Zaměříme se na tyto body: plánování, realizaci a reflexi výtvarných činnosti. Z těchto informací byl vyhotoven závěr nejčastějších jevů, kterých se pedagogové dopouštějí v praxi. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku dítěte předškolního věku, model plánování výtvarných činností, který je využíván na PedF UK, který se skládá z následujících fází a to: výtvarného oborového kontextu, výtvarné otázky, výtvarného úkolu, kritéria hodnocení a reflexe. Zabývat se budeme i nejčastějšími chybami při plánování výtvarných činností. Dále bude popsán vývoj dětského výtvarného projevu a výtvarná média, která jsou vhodná pro děti předškolního věku. Praktická část se skládá z výzkumné sondy, v rámci, které byly realizovány rozhovory s pedagogy v mateřských školách s různým stupněm vzdělání. Rozhovory byly dále přepsány a kódovány metodou otevřeného kódování. Díky analýze těchto rozhovorů mohlo dojít k popsání nejčastějších jevů, které je...
The thesis entitled Representation of the Modernist Model of Art Education in Art Activivties in Kindergartens focuses on finding out what are the links between the respondents' education and the modernist concept of art education How art activities take place in the specific kindergartens where the respondents work. We will focus on the following points namely: planning, implementation and reflection of art activities. From this information, a conclusion was drawn of the most common mistakes made by teachers in practice. The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part of the thesis focuses on the characteristics of the preschool child, the model of planning art activities used at the Pedagogical Faculty of Charles University, which consists of the following phases, namely: art disciplinary context, art question, art task, evaluation criteria and reflection. We will also look at the most common mistakes in planning art activities. The development of children's artistic expression and art media that are appropriate for preschoolers will also be described. The practical part consists of a research probe in which interviews were conducted with teachers in kindergartens with different levels of education. The interviews were further transcribed and coded using the open...