Edukace ve vězeňském prostředí jako faktor ovlivňující iniciační fázi desistence odsouzených v České republice
Education and Innovation in the Prison Environment and Their Impact on the Initiation Phase of Desistance of Convicts in the Czech Republic
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200155Identifikátory
SIS: 230970
Kolekce
- Kvalifikační práce [19976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hubálovská, Marie
Švamberk Šauerová, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
17. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
andragogika, edukace odsouzených, desistence, otevřená věznice, prostředí věznice, resocializace, transformativní učení, výkon trestu odnětí svobodyKlíčová slova (anglicky)
andragogy, education of convicts, desistance, open prison, prison environment, resocialization, transformative learning, execution of a prison sentenceEdukace ve vězeňském prostředí je často vnímána jako jedinečná zkušenost, která poskytuje odsouzeným příležitost k osobnímu rozvoji a sebereflexi v jinak represivním a restriktivním prostředí. V České republice se v kontextu edukace odsouzených soustředí pozornost primárně na formální vzdělávání na středních odborných učilištích vězeňské služby ovšem tohoto vzdělávání se většina odsouzených na základě několika bariér nemůže zúčastnit. Možnost, kde se tak mohou intenzivně realizovat edukační aktivity, s cílem co nejefektivněji připravit odsouzené na propuštění, je na výstupních oddílech. K těmto oddílům od roku 2017 přibylo inovativní zařízení otevřená věznice (Jiřice), které je doposud jediné v našem prostředí. Tato disertační práce představuje analýzu vlivu vězeňského prostředí na proces edukace odsouzených, přičemž je kladen důraz na komparaci vzdělávacích zkušeností v běžných vězeňských oddílech a otevřené věznici. Tuto zkušenost má každý odsouzený, který se aktuálně nachází v otevřené věznici, jelikož do tohoto prostředí přichází z běžných oddílů. Samotné výzkumné šetření se realizovalo za použití polostrukturovaných narativních rozhovorů, které měly za cíl identifikovat, jak odsouzení konstruují své zkušenosti se vzděláváním a učením ve výkonu trestu odnětí svobody. V rámci této konstrukce...
Education in a prison environment is often perceived as a unique experience that provides convicts with an opportunity for personal development and self-reflection in an otherwise repressive and restrictive environment. In the Czech Republic, in the context of convict education, attention is primarily focused on formal education at secondary vocational schools of the prison service, but most convicts cannot participate in this education due to several barriers. The opportunity where educational activities can be intensively implemented, with the aim of preparing convicts for release as effectively as possible, is in the exit sections. These sections have been joined by an innovative open prison facility (Jiřice) since 2017, which is the only one in our environment so far. This dissertation presents an analysis of the influence of the prison environment on the process of convict education, with an emphasis on comparing educational experiences in regular prison sections and open prisons. Every convict who is currently in an open prison has this experience, since they come to this environment from regular sections. The research itself was carried out using semi-structured narrative interviews, which aimed to identify how convicts construct their experiences with education and learning while serving a...