Očekávání pracovníků v sociálních službách v oblasti dalšího profesního vzdělávání ve vybrané příspěvkové organizaci.
Expectations of workers in social services in the field of further professional education in a selected contributory organization
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200128Identifikátory
SIS: 278000
Kolekce
- Kvalifikační práce [2865]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojtíšek, Petr
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Sociální a charitativní práce
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky
Datum obhajoby
16. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sociální služby, pracovníci v přímé péči, další profesní vzdělávání, učící se organizace, profesní rozvojKlíčová slova (anglicky)
social services, direct care workers, continuing professional education, learning organization, professional developmentDiplomová práce se zabývá očekáváními pracovnic v sociálních službách v oblasti dalšího profesního vzdělávání ve vybrané příspěvkové organizaci. Cílem práce bylo zmapovat názory, potřeby a motivace pracovnic přímé péče a identifikovat faktory, které ovlivňují jejich přístup k dalšímu vzdělávání. Výzkum byl realizován kvalitativní metodou polostrukturovaných rozhovorů s pracovnicemi Dětského centra Jilemnice. Výsledky šetření potvrdily, že pracovnice vnímají svou profesní roli jako hluboce smysluplnou a že jejich hlavní motivací k profesnímu rozvoji je snaha o zajištění psychické pohody a kvalitní péče o děti s těžkým zdravotním postižením. Byly identifikovány hlavní bariéry dalšího vzdělávání, zejména provozní podmínky a kvalita týmové atmosféry. Výsledky také poukázaly na potřebu zavádění forem vzdělávání, které jsou praktické, zážitkové a respektující specifika práce v přímé péči. Na základě zjištěných poznatků byla navržena doporučení pro plánování vzdělávacích aktivit s ohledem na rozvoj konceptu učící se organizace. Práce přispívá k hlubšímu porozumění profesní identity pracovnic v sociálních službách a k hledání cest k efektivnímu a smysluplnému profesnímu rozvoji v praxi.
This diploma thesis explores the expectations of social services workers regarding further professional education within a selected contributory organization. The aim of the study was to map the opinions, needs, and motivations of direct care workers and to identify the factors influencing their approach to professional development. The research was conducted through qualitative methods, specifically semi-structured interviews with workers from the Children's Centre in Jilemnice. The results confirmed that the workers perceive their professional role as deeply meaningful and that their main motivation for further education lies in the desire to ensure the psychological well-being and quality care of children with severe disabilities. The study identified key barriers to professional development, especially operational constraints and the quality of team relationships. The findings also highlighted the need for educational methods that are practical, experiential, and sensitive to the specifics of direct care work. Based on the results, specific recommendations for planning educational activities were formulated, with an emphasis on developing the concept of a learning organization. This thesis contributes to a deeper understanding of the professional identity of social service workers and offers...