Didaktické materiály a návrhy experimentů pro podporu výuky organické chemie a přírodních látek na SŠ
Didactic materials and designs of experiments to support teaching of organic chemistry and natural substances at high school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199976Identifikátory
SIS: 254121
Kolekce
- Kvalifikační práce [20838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Martínek, Václav
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
13. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
chemický experiment, vzdělávací materiály, cinnamaldehyd, vanilínové cukryKlíčová slova (anglicky)
chemical experiment, didactic materials, cinnamaldehyde, vanillin sugarsTato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu didaktických materiálů a návrhů experimentů pro výuku organické chemie a přírodních látek na středních školách. Hlavním cílem je podpořit aktivní zapojení žáků a usnadnit pochopení klíčových chemických konceptů prostřednictvím praktických ukázek a experimentální práce. V rámci práce byly navrženy jednoduché a bezpečné experimenty, které umožňují žákům pracovat s běžně dostupnými přírodními látkami, jako jsou hydroxykarboxylové kyseliny, tymián či skořice. Tyto experimenty nejen zpřístupňují teoretické poznatky prostřednictvím praktických aplikací, ale také podporují badatelský přístup k výuce. Součástí práce jsou rovněž výukové materiály, které usnadňují názorné vyučování a rozvíjejí kritické myšlení žáků. Navržené experimenty jsou koncipovány tak, aby byly snadno realizovatelné ve školních laboratořích a zároveň motivovaly žáky k hlubšímu porozumění organické chemii v kontextu reálného světa. Práce tak přispívá k modernizaci výuky chemie a jejímu propojení s praktickým životem, což vede k vyšší angažovanosti žáků a jejich lepšímu vztahu k tomuto vědnímu oboru.
This diploma thesis focuses on the creation of educational materials and experimental design for teaching organic chemistry and natural substances in secondary schools. The main goal is to support active student engagement and facilitate understanding of key chemical concepts through practical demonstrations and experimental work. The thesis proposes simple and safe experiments that allow students to work with commonly available natural substances, such as carboxylic acids, thyme, and cinnamon. These experiments not only make theoretical knowledge accessible through practical applications, but alsosupport an inquiry-based approachto teaching. The thesis also includes interactive teaching materials that facilitate visual teaching and develop students' critical thinking. The proposed experiments are designed to be easilyimplemented in school laboratories and at the same time motivate students to a deeper understanding of organic chemistry in a real- world context. The work thus contributes to the modernization of chemistry teaching and its connection with practical life, which leads to higher student engagement and their better relationship with this scientific field.