Zobrazit minimální záznam

Identifikace pigmentů na objektech kulturního dědictví
dc.contributor.advisorZákutná, Dominika
dc.creatorŠupita, Vojtěch
dc.date.accessioned2025-07-01T10:16:07Z
dc.date.available2025-07-01T10:16:07Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199760
dc.description.abstractThe present bachelor's thesis focuses on analysing eleven red-figure vases from South Italy using a combination of elemental, phase, and imaging techniques. One of the objectives of this study was to examine the pottery in a completely non-destructive manner, as the pieces present valuable cultural heritage objects. The aim of this study is to broaden our understanding of the diffusion of the red-figure technique within the Greek world and its impact on technological and material aspects such as raw material sources, firing temperatures, and the pigments used in the black slip. The elemental composition of areas of interest on all vases was initially estimated using portable X-ray fluorescence, and the resulting trends were later confirmed on one selected vase using scanning electron microscopy with energy dispersive spectroscopy. Phases and crystalline forms were primarily identified using X-ray powder diffraction and Fourier-transform infrared spectroscopy. Additionally, Raman spectroscopy was used to complement the phase analysis. Imaging methods, which include scanning electron microscopy and stereoscopy, were used to describe the painting techniques used in these artefacts. Keywords: red-figure, South Italy, pottery, non-destructive analysis, pigments, painting techniqueen_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce je zaměřena na analýzu jedenácti červenofigurových váz z jižní Itálie s využitím prvkových, fázových a zobrazovacích technik. Jedním ze záměrů této studie bylo provádět výzkum zcela nedestruktivním způsobem, jelikož se jedná o cenné předměty kulturního dědictví. Cílem této práce je rozšíření našeho poznání o šíření červenofigurové techniky v rámci Řeckého světa a jeho následky na technologické a materiálové aspekty jako jsou zdroje surovin, teplota výpalu a pigmenty zodpovědné za zbarvení jednotlivých nátěrů. Prvkové složení jednotlivých oblastní bylo prvně změřeno pomocí přenosné rentgenové fluorescence na všech vázách, výsledné trendy byly následně potvrzeny pomocí rastrovací elektronové mikroskopie s energiově disperzní spektroskopií. Fáze a krystalické formy byly primárně identifikovány za použití rentgenové difrakce a infračervené spektroskopie s Fourierovou transformací. Jako doplňková metoda k doplnění fázového složení, byla použita Ramanova spektroskopie. Zobrazovací metody, jako je rastrovací elektronová mikroskopie a stereoskopie, byly použity k popsání malířské techniky těchto artefaktů. Klíčová slova: červená figura, jižní Itálie, hrnčířství, nedestruktivní analýza, pigmenty, malířská technikacs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectred-figureen_US
dc.subjectSouth Italyen_US
dc.subjectpotteryen_US
dc.subjectnon-destructive analysisen_US
dc.subjectpigmentsen_US
dc.subjectpainting techniqueen_US
dc.subjectčervená figuracs_CZ
dc.subjectjižní Itáliecs_CZ
dc.subjecthrnčířstvícs_CZ
dc.subjectnedestruktivní analýzacs_CZ
dc.subjectpigmentycs_CZ
dc.subjectmalířská technikacs_CZ
dc.titleIdentification of pigments on cultural heritage objectsen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-06
dc.description.departmentDepartment of Inorganic Chemistryen_US
dc.description.departmentKatedra anorganické chemiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId269376
dc.title.translatedIdentifikace pigmentů na objektech kulturního dědictvícs_CZ
dc.contributor.refereeMameli, Valentina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineChemistryen_US
thesis.degree.disciplineChemiecs_CZ
thesis.degree.programChemiecs_CZ
thesis.degree.programChemistryen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra anorganické chemiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Inorganic Chemistryen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csChemiecs_CZ
uk.degree-discipline.enChemistryen_US
uk.degree-program.csChemiecs_CZ
uk.degree-program.enChemistryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce je zaměřena na analýzu jedenácti červenofigurových váz z jižní Itálie s využitím prvkových, fázových a zobrazovacích technik. Jedním ze záměrů této studie bylo provádět výzkum zcela nedestruktivním způsobem, jelikož se jedná o cenné předměty kulturního dědictví. Cílem této práce je rozšíření našeho poznání o šíření červenofigurové techniky v rámci Řeckého světa a jeho následky na technologické a materiálové aspekty jako jsou zdroje surovin, teplota výpalu a pigmenty zodpovědné za zbarvení jednotlivých nátěrů. Prvkové složení jednotlivých oblastní bylo prvně změřeno pomocí přenosné rentgenové fluorescence na všech vázách, výsledné trendy byly následně potvrzeny pomocí rastrovací elektronové mikroskopie s energiově disperzní spektroskopií. Fáze a krystalické formy byly primárně identifikovány za použití rentgenové difrakce a infračervené spektroskopie s Fourierovou transformací. Jako doplňková metoda k doplnění fázového složení, byla použita Ramanova spektroskopie. Zobrazovací metody, jako je rastrovací elektronová mikroskopie a stereoskopie, byly použity k popsání malířské techniky těchto artefaktů. Klíčová slova: červená figura, jižní Itálie, hrnčířství, nedestruktivní analýza, pigmenty, malířská technikacs_CZ
uk.abstract.enThe present bachelor's thesis focuses on analysing eleven red-figure vases from South Italy using a combination of elemental, phase, and imaging techniques. One of the objectives of this study was to examine the pottery in a completely non-destructive manner, as the pieces present valuable cultural heritage objects. The aim of this study is to broaden our understanding of the diffusion of the red-figure technique within the Greek world and its impact on technological and material aspects such as raw material sources, firing temperatures, and the pigments used in the black slip. The elemental composition of areas of interest on all vases was initially estimated using portable X-ray fluorescence, and the resulting trends were later confirmed on one selected vase using scanning electron microscopy with energy dispersive spectroscopy. Phases and crystalline forms were primarily identified using X-ray powder diffraction and Fourier-transform infrared spectroscopy. Additionally, Raman spectroscopy was used to complement the phase analysis. Imaging methods, which include scanning electron microscopy and stereoscopy, were used to describe the painting techniques used in these artefacts. Keywords: red-figure, South Italy, pottery, non-destructive analysis, pigments, painting techniqueen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra anorganické chemiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantVerčík, Marek
dc.contributor.consultantŠvarcová, Silvie
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV