dc.contributor.advisor | Rehák, Ivan | |
dc.creator | Vávra, Tomáš | |
dc.date.accessioned | 2025-06-25T12:27:30Z | |
dc.date.available | 2025-06-25T12:27:30Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/199521 | |
dc.description.abstract | Krokodýli byli jakožto ektotermní plazi dlouho považováni za vývojově konzervativní živočichy s omezenou behaviorální plasticitou. Jejich schopnosti učení tak zůstávaly po desetiletí mimo hlavní zájem vědecké komunity. Výzkum zvířecí kognice se tradičně soustředil především na savce a ptáky, zatímco plazi a zejména krokodýli byli v experimentálních studiích často opomíjeni. Důvodem tohoto přehlížení byla nejen jejich nízká úroveň aktivity v důsledku ektotermie, ale i semiakvatický životní styl a v případě některých druhů i jejich značná velikost. V posledních desetiletích se však tento pohled postupně mění a narůstající množství studií ukazuje, že krokodýli disponují různými formami učení, a to jak v laboratorních podmínkách, tak ve volné přírodě. Tato bakalářská práce si klade za cíl podat ucelenou syntézu současných poznatků o schopnostech učení krokodýlů. Shrnuje výsledky experimentálních studií a pozorování zaměřených na klasické a operantní podmiňování, prostorové učení, rozlišování podnětů a pozoruhodný, ale kontroverzní případ používání nástrojů. Pozornost je věnována také specifickým typům chování, které mohou s učením úzce souviset jako je play behavior, kooperace během lovu, rodičovská péče, agonistické interakce a epigamní projevy. Cílem práce je nejen dokumentace projevů učení, ale také... | cs_CZ |
dc.description.abstract | As ectothermic reptiles, crocodilians were traditionally perceived as evolutionarily conservative animals with limited behavioral plasticity, and their capacity for learning was long overlooked by the scientific community. For many years, research in animal cognition and learning focused predominantly on mammals and birds, while reptiles and especially crocodilians were often excluded from experimental studies due to their ectothermic nature, semiaquatic lifestyle, and in some species, large body size. However, studies in recent decades have brought a shift in this perception, as a growing body of evidence suggests that crocodilians are capable of various forms of learning, both in controlled environments and in the wild. This bachelor thesis aims to provide a comprehensive synthesis of current knowledge on learning in crocodilians. It summarizes findings from experimental and observational studies, including classical and operant conditioning, spatial learning, discrimination tasks, and controversial possibility of tool use. Furthermore, the thesis explores behavioral phenomena that may be closely related to learning, such as play behavior, cooperative hunting, parental care, and agonistic and epigamic interactions. The goal is not only to document these studies but also to critically evaluate the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | crocodile cognition | en_US |
dc.subject | crocodile behaviour | en_US |
dc.subject | crocodile training | en_US |
dc.subject | kognice krokodýlů | cs_CZ |
dc.subject | chování krokodýlů | cs_CZ |
dc.subject | výcvik krokodýlů | cs_CZ |
dc.title | Učení v etologii krokodýlů | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-06-03 | |
dc.description.department | Katedra zoologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Zoology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 278160 | |
dc.title.translated | Learning in the ethology of crocodiles | en_US |
dc.contributor.referee | Kodym, Petr | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Ecological and Evolutionary Biology | en_US |
thesis.degree.discipline | Ekologická a evoluční biologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Ecological and Evolutionary Biology | en_US |
thesis.degree.program | Ekologická a evoluční biologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra zoologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Zoology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ekologická a evoluční biologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Ecological and Evolutionary Biology | en_US |
uk.degree-program.cs | Ekologická a evoluční biologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Ecological and Evolutionary Biology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Krokodýli byli jakožto ektotermní plazi dlouho považováni za vývojově konzervativní živočichy s omezenou behaviorální plasticitou. Jejich schopnosti učení tak zůstávaly po desetiletí mimo hlavní zájem vědecké komunity. Výzkum zvířecí kognice se tradičně soustředil především na savce a ptáky, zatímco plazi a zejména krokodýli byli v experimentálních studiích často opomíjeni. Důvodem tohoto přehlížení byla nejen jejich nízká úroveň aktivity v důsledku ektotermie, ale i semiakvatický životní styl a v případě některých druhů i jejich značná velikost. V posledních desetiletích se však tento pohled postupně mění a narůstající množství studií ukazuje, že krokodýli disponují různými formami učení, a to jak v laboratorních podmínkách, tak ve volné přírodě. Tato bakalářská práce si klade za cíl podat ucelenou syntézu současných poznatků o schopnostech učení krokodýlů. Shrnuje výsledky experimentálních studií a pozorování zaměřených na klasické a operantní podmiňování, prostorové učení, rozlišování podnětů a pozoruhodný, ale kontroverzní případ používání nástrojů. Pozornost je věnována také specifickým typům chování, které mohou s učením úzce souviset jako je play behavior, kooperace během lovu, rodičovská péče, agonistické interakce a epigamní projevy. Cílem práce je nejen dokumentace projevů učení, ale také... | cs_CZ |
uk.abstract.en | As ectothermic reptiles, crocodilians were traditionally perceived as evolutionarily conservative animals with limited behavioral plasticity, and their capacity for learning was long overlooked by the scientific community. For many years, research in animal cognition and learning focused predominantly on mammals and birds, while reptiles and especially crocodilians were often excluded from experimental studies due to their ectothermic nature, semiaquatic lifestyle, and in some species, large body size. However, studies in recent decades have brought a shift in this perception, as a growing body of evidence suggests that crocodilians are capable of various forms of learning, both in controlled environments and in the wild. This bachelor thesis aims to provide a comprehensive synthesis of current knowledge on learning in crocodilians. It summarizes findings from experimental and observational studies, including classical and operant conditioning, spatial learning, discrimination tasks, and controversial possibility of tool use. Furthermore, the thesis explores behavioral phenomena that may be closely related to learning, such as play behavior, cooperative hunting, parental care, and agonistic and epigamic interactions. The goal is not only to document these studies but also to critically evaluate the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Frynta, Daniel | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |