Show simple item record

Learning in the ethology of crocodiles
dc.contributor.advisorRehák, Ivan
dc.creatorVávra, Tomáš
dc.date.accessioned2025-06-25T12:27:30Z
dc.date.available2025-06-25T12:27:30Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199521
dc.description.abstractKrokodýli byli jakožto ektotermní plazi dlouho považováni za vývojově konzervativní živočichy s omezenou behaviorální plasticitou. Jejich schopnosti učení tak zůstávaly po desetiletí mimo hlavní zájem vědecké komunity. Výzkum zvířecí kognice se tradičně soustředil především na savce a ptáky, zatímco plazi a zejména krokodýli byli v experimentálních studiích často opomíjeni. Důvodem tohoto přehlížení byla nejen jejich nízká úroveň aktivity v důsledku ektotermie, ale i semiakvatický životní styl a v případě některých druhů i jejich značná velikost. V posledních desetiletích se však tento pohled postupně mění a narůstající množství studií ukazuje, že krokodýli disponují různými formami učení, a to jak v laboratorních podmínkách, tak ve volné přírodě. Tato bakalářská práce si klade za cíl podat ucelenou syntézu současných poznatků o schopnostech učení krokodýlů. Shrnuje výsledky experimentálních studií a pozorování zaměřených na klasické a operantní podmiňování, prostorové učení, rozlišování podnětů a pozoruhodný, ale kontroverzní případ používání nástrojů. Pozornost je věnována také specifickým typům chování, které mohou s učením úzce souviset jako je play behavior, kooperace během lovu, rodičovská péče, agonistické interakce a epigamní projevy. Cílem práce je nejen dokumentace projevů učení, ale také...cs_CZ
dc.description.abstractAs ectothermic reptiles, crocodilians were traditionally perceived as evolutionarily conservative animals with limited behavioral plasticity, and their capacity for learning was long overlooked by the scientific community. For many years, research in animal cognition and learning focused predominantly on mammals and birds, while reptiles and especially crocodilians were often excluded from experimental studies due to their ectothermic nature, semiaquatic lifestyle, and in some species, large body size. However, studies in recent decades have brought a shift in this perception, as a growing body of evidence suggests that crocodilians are capable of various forms of learning, both in controlled environments and in the wild. This bachelor thesis aims to provide a comprehensive synthesis of current knowledge on learning in crocodilians. It summarizes findings from experimental and observational studies, including classical and operant conditioning, spatial learning, discrimination tasks, and controversial possibility of tool use. Furthermore, the thesis explores behavioral phenomena that may be closely related to learning, such as play behavior, cooperative hunting, parental care, and agonistic and epigamic interactions. The goal is not only to document these studies but also to critically evaluate the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectcrocodile cognitionen_US
dc.subjectcrocodile behaviouren_US
dc.subjectcrocodile trainingen_US
dc.subjectkognice krokodýlůcs_CZ
dc.subjectchování krokodýlůcs_CZ
dc.subjectvýcvik krokodýlůcs_CZ
dc.titleUčení v etologii krokodýlůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-03
dc.description.departmentKatedra zoologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Zoologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId278160
dc.title.translatedLearning in the ethology of crocodilesen_US
dc.contributor.refereeKodym, Petr
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEcological and Evolutionary Biologyen_US
thesis.degree.disciplineEkologická a evoluční biologiecs_CZ
thesis.degree.programEcological and Evolutionary Biologyen_US
thesis.degree.programEkologická a evoluční biologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra zoologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Zoologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkologická a evoluční biologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEcological and Evolutionary Biologyen_US
uk.degree-program.csEkologická a evoluční biologiecs_CZ
uk.degree-program.enEcological and Evolutionary Biologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKrokodýli byli jakožto ektotermní plazi dlouho považováni za vývojově konzervativní živočichy s omezenou behaviorální plasticitou. Jejich schopnosti učení tak zůstávaly po desetiletí mimo hlavní zájem vědecké komunity. Výzkum zvířecí kognice se tradičně soustředil především na savce a ptáky, zatímco plazi a zejména krokodýli byli v experimentálních studiích často opomíjeni. Důvodem tohoto přehlížení byla nejen jejich nízká úroveň aktivity v důsledku ektotermie, ale i semiakvatický životní styl a v případě některých druhů i jejich značná velikost. V posledních desetiletích se však tento pohled postupně mění a narůstající množství studií ukazuje, že krokodýli disponují různými formami učení, a to jak v laboratorních podmínkách, tak ve volné přírodě. Tato bakalářská práce si klade za cíl podat ucelenou syntézu současných poznatků o schopnostech učení krokodýlů. Shrnuje výsledky experimentálních studií a pozorování zaměřených na klasické a operantní podmiňování, prostorové učení, rozlišování podnětů a pozoruhodný, ale kontroverzní případ používání nástrojů. Pozornost je věnována také specifickým typům chování, které mohou s učením úzce souviset jako je play behavior, kooperace během lovu, rodičovská péče, agonistické interakce a epigamní projevy. Cílem práce je nejen dokumentace projevů učení, ale také...cs_CZ
uk.abstract.enAs ectothermic reptiles, crocodilians were traditionally perceived as evolutionarily conservative animals with limited behavioral plasticity, and their capacity for learning was long overlooked by the scientific community. For many years, research in animal cognition and learning focused predominantly on mammals and birds, while reptiles and especially crocodilians were often excluded from experimental studies due to their ectothermic nature, semiaquatic lifestyle, and in some species, large body size. However, studies in recent decades have brought a shift in this perception, as a growing body of evidence suggests that crocodilians are capable of various forms of learning, both in controlled environments and in the wild. This bachelor thesis aims to provide a comprehensive synthesis of current knowledge on learning in crocodilians. It summarizes findings from experimental and observational studies, including classical and operant conditioning, spatial learning, discrimination tasks, and controversial possibility of tool use. Furthermore, the thesis explores behavioral phenomena that may be closely related to learning, such as play behavior, cooperative hunting, parental care, and agonistic and epigamic interactions. The goal is not only to document these studies but also to critically evaluate the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantFrynta, Daniel
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV