Zobrazit minimální záznam

The effect of facial cosmeticis on attractiveness
dc.contributor.advisorHavlíček, Jan
dc.creatorMolnárová, Kristýna
dc.date.accessioned2025-06-25T12:15:39Z
dc.date.available2025-06-25T12:15:39Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199511
dc.description.abstractÚpravy vzhledu představují univerzální součást lidského chování, která se objevuje napříč různými kulturami i historickými obdobími. Přestože je modifikace vzhledu rozšířena po celém světě, formy a postupy těchto úprav se výrazně liší v závislosti na kultuře a kontextu. Zejména u žen je jednou z nejčastějších úprav aplikace tvářové kosmetiky, která zvyšuje atraktivitu a je používána k sebeprezentaci. Cílem této práce bylo zjistit, zda úprava vzhledu pomocí líčení může fungovat jako nadnormální stimul, tedy podnět zvyšující vnímanou atraktivitu, či slouží jako marker statusu. Ve výzkumu byly v rámci hodnocení obličejové atraktivity a bohatství žen použity rtěnky různých barevných odstínů (červená a růžová) a různé luxusnosti (levnější a dražší). Dále bylo zkoumáno sebehodnocení 58 žen při aplikaci různých typů rtěnek v odlišných společenských kontextech. Součástí práce bylo rovněž prozkoumání vztahu mezi používáním tvářové kosmetiky, obecnou a společenskou sebeúctou a body image - hodnocením vlastního vzhledu a orientací na vzhled. Na základě hodnocení 102 mužů a 178 žen bylo zjištěno, že tři ze čtyř typů rtěnek zvýšily hodnocení atraktivity a všechny čtyři rtěnky zvýšily hodnocení bohatství v porovnání s kontrolní situací bez líčení. Tato zjištění podporují, že úprava vzhledu aplikací rtěnky může...cs_CZ
dc.description.abstractAppearance modification represents a universal aspect of human behaviour, observed across various cultures and historical periods. Although widespread globally, the specific forms and practices of appearance modification vary significantly depending on culture and context. Among women, one of the most common forms of appearance modification is the application of facial cosmetics, which enhances attractiveness and is used for self-presentation. The aim of this thesis was to investigate whether makeup can function as a supernormal stimulus, enhancing perceived attractiveness, or serve as a marker of status. Lipsticks of different colours (red and pink) and luxury levels (affordable and expensive) were used to assess facial attractiveness and perceived wealth in women. Furthermore, the study examined the self-perception of 58 female participants when applying different types of lipstick across various social contexts, along with the relationship between cosmetic use, self-esteem (general and social), and body image (appearance evaluation and orientation). Based on ratings provided by 102 male and 178 female participants, three of the four types of lipsticks increased attractiveness ratings, and all four lipsticks increased perceived wealth compared to the no-makeup control. These findings suggest that...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectattractivenessen_US
dc.subjectsupernormal stimulusen_US
dc.subjectself-esteemen_US
dc.subjectbody imageen_US
dc.subjectfacial cosmeticsen_US
dc.subjectmakeupen_US
dc.subjectlipsticken_US
dc.subjectappearance modificationsen_US
dc.subjectatraktivitacs_CZ
dc.subjectnadnormální stimulcs_CZ
dc.subjectsebeúctacs_CZ
dc.subjectbody imagecs_CZ
dc.subjecttvářová kosmetikacs_CZ
dc.subjectlíčenícs_CZ
dc.subjectrtěnkacs_CZ
dc.subjectúpravy vzhleducs_CZ
dc.titleEfekt tvářové kosmetiky na vnímání atraktivitycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-26
dc.description.departmentKatedra zoologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Zoologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId253268
dc.title.translatedThe effect of facial cosmeticis on attractivenessen_US
dc.contributor.refereeFiala, Vojtěch
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEthology and Ecologyen_US
thesis.degree.disciplineEtologie a ekologiecs_CZ
thesis.degree.programZoologyen_US
thesis.degree.programZoologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra zoologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Zoologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEtologie a ekologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEthology and Ecologyen_US
uk.degree-program.csZoologiecs_CZ
uk.degree-program.enZoologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csÚpravy vzhledu představují univerzální součást lidského chování, která se objevuje napříč různými kulturami i historickými obdobími. Přestože je modifikace vzhledu rozšířena po celém světě, formy a postupy těchto úprav se výrazně liší v závislosti na kultuře a kontextu. Zejména u žen je jednou z nejčastějších úprav aplikace tvářové kosmetiky, která zvyšuje atraktivitu a je používána k sebeprezentaci. Cílem této práce bylo zjistit, zda úprava vzhledu pomocí líčení může fungovat jako nadnormální stimul, tedy podnět zvyšující vnímanou atraktivitu, či slouží jako marker statusu. Ve výzkumu byly v rámci hodnocení obličejové atraktivity a bohatství žen použity rtěnky různých barevných odstínů (červená a růžová) a různé luxusnosti (levnější a dražší). Dále bylo zkoumáno sebehodnocení 58 žen při aplikaci různých typů rtěnek v odlišných společenských kontextech. Součástí práce bylo rovněž prozkoumání vztahu mezi používáním tvářové kosmetiky, obecnou a společenskou sebeúctou a body image - hodnocením vlastního vzhledu a orientací na vzhled. Na základě hodnocení 102 mužů a 178 žen bylo zjištěno, že tři ze čtyř typů rtěnek zvýšily hodnocení atraktivity a všechny čtyři rtěnky zvýšily hodnocení bohatství v porovnání s kontrolní situací bez líčení. Tato zjištění podporují, že úprava vzhledu aplikací rtěnky může...cs_CZ
uk.abstract.enAppearance modification represents a universal aspect of human behaviour, observed across various cultures and historical periods. Although widespread globally, the specific forms and practices of appearance modification vary significantly depending on culture and context. Among women, one of the most common forms of appearance modification is the application of facial cosmetics, which enhances attractiveness and is used for self-presentation. The aim of this thesis was to investigate whether makeup can function as a supernormal stimulus, enhancing perceived attractiveness, or serve as a marker of status. Lipsticks of different colours (red and pink) and luxury levels (affordable and expensive) were used to assess facial attractiveness and perceived wealth in women. Furthermore, the study examined the self-perception of 58 female participants when applying different types of lipstick across various social contexts, along with the relationship between cosmetic use, self-esteem (general and social), and body image (appearance evaluation and orientation). Based on ratings provided by 102 male and 178 female participants, three of the four types of lipsticks increased attractiveness ratings, and all four lipsticks increased perceived wealth compared to the no-makeup control. These findings suggest that...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV